%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی توقیفیت اسماء و صفات الاهی %J پژوهشنامه مذاهب اسلامی %I دانشگاه ادیان و مذاهب %Z 2423-4044 %A بوالحسنی, رحمن %A فضلی, علی %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 7 %N 14 %P 309-334 %! بررسی تطبیقی توقیفیت اسماء و صفات الاهی %K توقیفیت %K اسماء و صفات الاهی %K مذاهب کلامی %K عرفان %K فلاسفه %R 10.22034/jid.2021.88066.1383 %X از مسائلی که دربارۀ اسماء و صفات الاهی میان صاحب‌نظران مطرح می‌شود این است که آیا اسماء و صفات توقیفی هستند یا نه؛ یعنی آیا ما می‌توانیم هر اسم و صفتی را به خدا نسبت دهیم یا اینکه فقط مجازیم اسماء و صفاتی را نسبت دهیم که در نصوص دینی آمده است. در این مسئله چهار قول مطرح است: 1. توقیفی‌بودن اسماء و صفات که اکثر اشاعره، و در میان امامیه شیخ مفید و همچنین اباضیه و ماتریدیان به آن معتقدند؛ 2. توقیفی‌نبودن اسماء و صفات که اکثر امامیه و معتزله و اکثر قریب‌ به ‌اتفاق فلاسفه و عرفا این قول را پذیرفته‌اند؛ 3. توقیفی‌بودن اسماء و توقیفی‌نبودن صفات که از میان اشاعره برخی مانند غزالی و فخر رازی و از میان امامیه حلی و میرداماد به آن معتقدند. همچنین، از سخنان ماتریدی نیز این سخن را می‌توان برداشت کرد؛ 4. قائلان به توقف که جوینی از اشاعره قائل به توقف است. در اصطلاح فلاسفه و عرفا، مراد از «اسم» همان حقایق خارجی است که از آنها به «اسم تکوینی» تعبیر می‌شود و مراد از «توقیفیت» این است که هیچ حقیقتی از موطن و مرتبه خود تجاوز نمی‌کند. این تحقیق به روش توصیفی‌تحلیلی به نتایج فوق دست یافته است. %U https://mazaheb.urd.ac.ir/article_129676_dcfc5d83c7e257e7168a84e15f6e2982.pdf