دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهشنامه مذاهب اسلامی
2423-4044
2538-1547
2
4
2016
02
29
تحلیل تطبیقی دیدگاه شیعه و اهل سنت در صفات خبری با تکیه بر مسئله رؤیت
9
30
FA
محمد
معینی فر
استادیار گروه مذاهب کلامی دانشکده مذاهب اسلامی
moeinifar92@yahoo.com
فاطمه سادات
مشیریان
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث پیام نور قم
moeinifar92@yahoo.com
از جمله مباحث مهم علم کلام اسلامی، صفات خبریه است که مذاهب مختلف اسلامی، دیدگاههای مختلفی درباره آن اتخاذ کردهاند. در این میان، برخی متهم به تشبیه، عدهای متهم به تجسیم و برخی دیگر هم متهم به تعطیل شدهاند. حتی فرقهای مانند وهابیها پا را از این هم فراتر گذاشتهاند و مخالفان خویش در باب صفات خبری را تکفیر کردهاند. گاهی معدودی از فرق اسلامی، شیعه را متهم به تشبیه و تجسیم کردهاند، اما در طول تاریخ، علمای شیعه این تهمتهای واهی را رد کردهاند و گفتهاند موضع شیعه در قبال صفات خبری، همان موضع اهل بیت پیامبر اکرم، یعنی تنزیه، است. زیرا در روایات واردشده از امامان معصوم (ع)، درباره صفات خبری به سه نظریه مهم، یعنی اثبات به تشبیه، نفی صفات و اثبات بدون تشبیه اشاره شده است که نظریه اخیر، همان دیدگاه تنزیهی شیعه است. در تحقیق پیش رو، کوشیدهایم با تقسیمبندی منظمی، انظار مختلف در باب صفات خبری و ادله مطرحشده در این زمینه را به صورت تطبیقی و با تکیه بر رؤیت الاهی ذکر کنیم و به تنها حالت رؤیت الاهی، که همان رؤیت قلبی است، اشاره کنیم.
صفات خبری,تشبیه,تجسیم,رؤیت قلبی خدا,نقد وهابیت,تأویل
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111259.html
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111259_b617f999364740693272932b03aeb46e.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهشنامه مذاهب اسلامی
2423-4044
2538-1547
2
4
2016
02
20
بررسی روایات فریقین در موضوع مباهله و تحلیل دیدگاه مؤلفان المنار در این زمینه
33
51
FA
احمد
حاتمی کن کبود
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
ahmadhatami1213@gmail.com
علی اکبر
بابایی
دانشیار گروه علوم و قرآن، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
ababayi@rihu.ac.ir
آیه مباهله از جمله آیاتی است که بر فضیلت و عظمت اصحاب کساء دلالت داشته و در منابع فریقین روایات متعددی در این زمینه نقل شده است که محدثان، مفسران و دانشمندان مذاهب اسلامی، بر دلالت آنها بر جایگاه ویژه اصحاب کساء و اختصاص آیه مباهله به آنان اذعان کردهاند. با وجود اینکه میتوان دلالت آیه مباهله و شأن نزول آن را بر فضیلت و عظمت اهل بیت (ع) میان مذاهب اسلامی محل اتفاق دانست، اما در این بین، مؤلفان <em>المنار</em> با انکار روایات دالِ بر اختصاص این آیه به اصحاب کساء، و با استناد به روایتی از ابنعساکر، آیه را به افراد دیگری نیز ارتباط دادهاند. در این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی روایات دالّ بر ارتباط آیه با اصحاب کساء را، از منابع معتبر اهل سنّت و شیعه نقل میکنیم و سخن بزرگان اهل تسنن در دلالت آیه مباهله و روایات مرتبط با آن بر فضایل اصحاب کساء را بیان میکنیم و سپس دیدگاه و ادعای مؤلفان المنار تبیین، بررسی و نقد میشود.
مباهله,روایات فریقین,المنار,اصحاب کساء,اهل بیت (ع)
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111274.html
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111274_eaae77e9bde12e172cf81347f491a5ee.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهشنامه مذاهب اسلامی
2423-4044
2538-1547
2
4
2016
02
20
دفاع و تبیین علامه شرفالدین از نهضت عاشورا و عزاداری
53
73
FA
مریم
اسماعیلی(سما)
دانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
nme724@gmail.com
نفیسه
فقیهی مقدس
استادیار گروه علوم قرآن ، دانشگاه اهل بیت اصفهان(ع)
n-faqihi@yahoo.com
در هر پدیده اجتماعی و رویداد تاریخی عللی وجود دارد که در پیدایش آن دخیل بوده، زمینههای به وجود آمدن آن را فراهم کرده است. همان رویداد خود نیز میتواند موجب بروز حوادث و وقایع دیگری شود. هرچه حادثه بزرگتر باشد موجهای برآمده از آن وسیعتر خواهد بود. حادثه جانگداز عاشورا نیز همچون پدیدههای اجتماعی معلول عواملی است. ریشه آن را باید در انحرافات ایجادشده پس از رحلت رسول خدا جستوجو کرد. این رویداد بهظاهر محدود آثار بسیار عمیق و ارزشمندی داشت که نهتنها در اسلام که در تاریخ جهان مشهود بود. پویایی این حرکت در سایه زنده نگهداشتن فلسفه قیام و رساندن پیام آن به نسلهای آینده است. حفظ آثار گرانبهای نهضت عاشورا با زنده نگهداشتن محرم و برپاکردن عزاداری آگاهانه و هدفمند میسر میشود. در این نوشتار، موجبات نهضت عاشورا بهاجمال بررسی شده، برخی آثار آن محل توجه قرار گرفته و در نهایت مسئله عزاداری از دیدگاه علامه شرفالدین تبیین میشود. به نظر وی، در مجالس عزاداری، با آشکارکردن مظلومیت امامان و بیدارکردن وجدانها، تحریک احساساتی متناسب با واقعه در کنار عامل شناختی رخ داده که از راههای موفقیت در تبلیغ بوده، گسترش علوم اسلامی را به دنبال خواهد داشت.
عزاداری بر امام حسین (ع),نهضت عاشورا,علامه شرفالدین
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_112905.html
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_112905_7e41417e9b4b6230b4424bca096ecd3d.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهشنامه مذاهب اسلامی
2423-4044
2538-1547
2
4
2016
02
20
بررسی تطبیقی دیدگاه و نحوه تعامل امامین عسکریین (ع) با فرق، مذاهب و جریانهای فکری معاصر آنان
75
97
FA
رضیه سادات
سجادی
استاد یار گروه قرآن و حدیث، دانشگاه قم
masjed1214@yahoo.com
ریحانه
کریم زاده بابکی
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قم
riana951@gmail.com
در دوران حیات امامین عسکریین (ع) جامعه اسلامی مملو از آرا و عقاید بیگانه بود. در چنین وضعیتی ناگزیر برای روشنشدن حقیقت باید آرای ناصواب بازگو میشد. با مهیاشدن فرصت بیان حقایق دین، امامین عسکریین (ع) مانند سایر اهل بیت (ع) به آشکارسازی حقایق و رد شبهات پرداختند. پژوهش حاضر نگاهی است به فِرَق، مذاهب و جریانهای فکری عصر امامین عسکریین (ع). پس از معرفی اجمالی هر یک از این فرق، به روایات ناظر بر وجود آن فرق و مذاهب از لسان امام هادی و امام عسکری (ع) میپردازیم و موضع هر یک از ایشان را به روش تطبیقی تبیین میکنیم. فرق و مذاهبی از قبیل غلات، صوفیه، واقفیه، جبریه، قدریه، مجسّمه، ثنویه و جریانهای فکری مانند فتنه خلق قرآن در این دوران به چشم میخورند. یکی از نمونههای بررسی تطبیقی مواضع، موضع امام هادی (ع) در برابر فتنه خلق قرآن است که سکوت و تقیه را ترجیح دادند، ولی در دوران امام عسکری (ع) این معضل برطرف شد و جان کسی در خطر نبود. لذا مخلوقبودن قرآن به تصریح بیان میشد. بیان دیدگاههای این دو امام همام در برابر فرق و مذاهب عصر خویش، سبب رسوایی سران این فرق و هشیاری افراد ناآگاه میشد
امام هادی (ع),امام عسکری (ع),فِرَق,مذاهب,جریان فکری
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111320.html
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111320_aa715978d0d6dece82eb87fae827d370.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهشنامه مذاهب اسلامی
2423-4044
2538-1547
2
4
2016
02
20
جریانشناسی سلفیگری هندی و تطبیق مبانی آن با سلفیگری وهابی
99
120
FA
امیرحسین
میرزا ابوالحسنی
0000-0001-8931-437X
دکتری مذاهب کلامی؛ دانشگاه ادیان و مذاهب.
mirzaabolhasani@yahoo.com
احمد
عابدی
دانشیار گروه فلسه و کلام دانشگاه قم
ahmadabedi110@yahoo.com
شبهقاره هند به دلیل ویژگیهای خاص جغرافیایی و فرهنگی، اهمیت خاصی در جهان اسلام دارد و این اهمیت انگیزه پژوهش درباره جریانهای فکری شکلگرفته در این اقلیم را بیشتر میکند. در این نوشتار، ضمن اشاره به چگونگی ظهور اسلام در شبهقاره هند، ابتدا شخصیتهای تأثیرگذار سدههای اخیر در این منطقه را معرفی میکنیم و در ادامه به چگونگی ظهور سلفیگری و نیز جریانشناسی آن در دو بخش شخصیتهای مؤثر و اصلی همچون شاهولیالله دهلوی، شاه عبدالعزیز دهلوی، سید احمد باریلی و جنبشها و مکاتب برجستهای چون جنبش فرائضی، اهلالحدیث، مکتب دیوبندیه و مکتب محمدیه میپردازیم. در انتها نیز مبانی، اشتراکات و افتراقات سلفیگری هندی و سلفیگری وهابی را میکاویم و تأثیر این دو جریان بر گسترش سلفیگری در جهان اسلامی را بررسی میکنیم.
شبهقاره هند,سلفیگری هندی,سلفیگری وهابی,جریانشناسی,مبانی اعتقادی
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111262.html
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111262_adc7ceadc205df1ad40d6c95f14f6a33.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهشنامه مذاهب اسلامی
2423-4044
2538-1547
2
4
2016
02
20
اندیشه جاهلیت محمد قطب در بوته نقد تشیع، تسنن و عقل
121
132
FA
سید امیر
موسوی
دکتری تاریخ اسلام دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اندیمشک، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اندیمشک.
amirmousavi13253@yahoo.com
با اوجگیری رقابتهای مصر و عربستان در جهان عرب، بهویژه در دهههای پس از جنگ دوم جهانی، بسیاری از اعضای اخوانالمسلمین مصر به عربستان سعودی رفتند و اندیشههای اخوانی را با وهابیت ترکیب کردند و رواج دادند. مهمترین این افراد محمد قطب بود. اصلیترین اندیشههای محمد قطب حول محور مفهوم جاهلیت شکل گرفت. از دید قطب، جاهلیت یک مفهوم سیاسی و به معنای حاکمیت قانونی، غیر از شریعت بود. وی راه گذر از جاهلیت را تشکیل حکومت اسلامی میدانست. در این پژوهش نشان میدهیم که حکومت در نگاه قطب رفیعترین جایگاه ممکن را داشته، به طوری که جزء اصول دین اسلام و همتراز با توحید قلمداد شده است. چنین تفسیری از نگاه شیعه و سنی اغلب پذیرفتنی نبوده است. هدف این حکومت از نظر قطب رهانیدن مردم از جاهلیت و مسلمانکردن آنان است. قطب مهمترین ابزار حکومت اسلامی در رسیدن به اهدافش را قانون الاهی، یعنی شرع، میدانست
محمد قطب,جاهلیت,حکومت اسلامی,شیعه,سنی
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111317.html
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111317_57609e03df0e3d33a4dabc4879a442c0.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهشنامه مذاهب اسلامی
2423-4044
2538-1547
2
4
2016
02
20
نسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی
148
1
FA
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_50314.html
https://mazaheb.urd.ac.ir/article_50314_91dfb8c08e5795960f5382200f4f4bb3.pdf