دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40442420160229A Comparative Analysis of the Shiite and Sunni Perspectives of Sifat-I-Khabari Based on the Question of Royat (Vision of God)تحلیل تطبیقی دیدگاه شیعه و اهل سنت در صفات خبری با تکیه بر مسئله رؤیت930111259FAمحمد معینی فراستادیار گروه مذاهب کلامی دانشکده مذاهب اسلامیفاطمه سادات مشیریاندانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث پیام نور قمJournal Article20150217One of the main problems in Islamic theology is Sifāt-I-Khabari (testified attributes) about which the scholars of different sects of Islam have different perspectives. Some of them are accused of Tashbeeh (Analogization), some of Tajseem (Anthropomorphism), and some of Ta’teel (Rejecting). Sometimes, even some schools of thought such as Wahhābism exceeded to excommunicate the opponents who stand against Sifāt-i-Khabari Shiite scholars, not being excluded from these kinds of accusations along the history, have strongly rejected them; pronounce that their interpretation of Sifāt-i-Khabari is the same as the perspective of the Household of the Prophet, namely Tanzeeh (Purification). According to the Shiite scholars based on the Hadithes told by the Shiite Twelve Innocent Imams on Sifāt-I-Khabari; three main theories could be extracted: proving through analogization, refutation of Sifāt (attributes of God), and proving without analogization. From all these perspectives, the latter is as same as Tanzeeh (Purification) that the Shiite scholars believe in it. In this article, we try to explain different positions on Sifāt-i-Khabari through a systematic classification emphasizing the notion of Divine Vision.از جمله مباحث مهم علم کلام اسلامی، صفات خبریه است که مذاهب مختلف اسلامی، دیدگاههای مختلفی درباره آن اتخاذ کردهاند. در این میان، برخی متهم به تشبیه، عدهای متهم به تجسیم و برخی دیگر هم متهم به تعطیل شدهاند. حتی فرقهای مانند وهابیها پا را از این هم فراتر گذاشتهاند و مخالفان خویش در باب صفات خبری را تکفیر کردهاند. گاهی معدودی از فرق اسلامی، شیعه را متهم به تشبیه و تجسیم کردهاند، اما در طول تاریخ، علمای شیعه این تهمتهای واهی را رد کردهاند و گفتهاند موضع شیعه در قبال صفات خبری، همان موضع اهل بیت پیامبر اکرم، یعنی تنزیه، است. زیرا در روایات واردشده از امامان معصوم (ع)، درباره صفات خبری به سه نظریه مهم، یعنی اثبات به تشبیه، نفی صفات و اثبات بدون تشبیه اشاره شده است که نظریه اخیر، همان دیدگاه تنزیهی شیعه است. در تحقیق پیش رو، کوشیدهایم با تقسیمبندی منظمی، انظار مختلف در باب صفات خبری و ادله مطرحشده در این زمینه را به صورت تطبیقی و با تکیه بر رؤیت الاهی ذکر کنیم و به تنها حالت رؤیت الاهی، که همان رؤیت قلبی است، اشاره کنیم.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40442420160220A Survey of Sunni-Shia Traditions about Mubahila and an Analysis on the Viewpoint of Authors of Al-minar in This Regardبررسی روایات فریقین در موضوع مباهله و تحلیل دیدگاه مؤلفان المنار در این زمینه3351111274FAاحمد حاتمی کن کبوددانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهعلی اکبر باباییدانشیار گروه علوم و قرآن، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20150412Implying the elevated status of Ashab-i Kasaa, the verse of Mubahila is amongst the verses which most of the interpretations of Muslim scholars upon it assert its special reference to Ashab-i Kasaa. Although an agreement could be traced among the Islamic denominationsthat they reference the verse of Mubahila to the elevated status of the Household of the Prophet; the authors of Al-minar deny the specialty of the reference and ascribe it to some other people based on a narration by Ibn Asakir. Through a descriptive-analytical method, this article surveys first, both Sunni and Shia valid sources of narrations concerning the relationship between the verse of Mubahila and Ashab-i Kasaa and, then the viewpoint of top Sunni clerics in this regard and, finally critically analyzes the claims of the authors of Al-minar.آیه مباهله از جمله آیاتی است که بر فضیلت و عظمت اصحاب کساء دلالت داشته و در منابع فریقین روایات متعددی در این زمینه نقل شده است که محدثان، مفسران و دانشمندان مذاهب اسلامی، بر دلالت آنها بر جایگاه ویژه اصحاب کساء و اختصاص آیه مباهله به آنان اذعان کردهاند. با وجود اینکه میتوان دلالت آیه مباهله و شأن نزول آن را بر فضیلت و عظمت اهل بیت (ع) میان مذاهب اسلامی محل اتفاق دانست، اما در این بین، مؤلفان <em>المنار</em> با انکار روایات دالِ بر اختصاص این آیه به اصحاب کساء، و با استناد به روایتی از ابنعساکر، آیه را به افراد دیگری نیز ارتباط دادهاند. در این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی روایات دالّ بر ارتباط آیه با اصحاب کساء را، از منابع معتبر اهل سنّت و شیعه نقل میکنیم و سخن بزرگان اهل تسنن در دلالت آیه مباهله و روایات مرتبط با آن بر فضایل اصحاب کساء را بیان میکنیم و سپس دیدگاه و ادعای مؤلفان المنار تبیین، بررسی و نقد میشود.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40442420160220Explaining and defending the Viewpoint of Allamah Sharafuddin on the movement of Ashuraدفاع و تبیین علامه شرفالدین از نهضت عاشورا و عزاداری5373112905FAمریم اسماعیلی(سما)دانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قمنفیسه فقیهی مقدساستادیار گروه علوم قرآن ، دانشگاه اهل بیت اصفهان(ع)Journal Article20150427Theoccurrence of any social phenomenon and historical event is due to some reasonsthat paved theway for its appearance. The same event could result in the occurrence ofanother chain of events and incidents too. The more important the event, themore extensive the waves it raises. Like any other social phenomena, theheart-rending event of Ashura was caused by some reasons, and its roots must besought in thedeviations after thedeceaseof the Prophet Muhammad (P.B.U.H). <br />The event has appeared to have some profound and valuableeffects, not only evident in the history of Islam but also the world. Thedynamism of the movement of Ashura depends on maintaining its philosophy aliveand transmitting its message to the future generations. In order to preservethevaluableeffects of Ashura, it isnecessary to keep the memorial ceremony of Moharram alive and to hold apurposeful wisely-organized mourning ritual. <br />This article aims at surveying the causes of Ashuramovement as well as some of its consequences. Ultimately, the issue of mourning (for Imam Hussein) is explained from the viewpoint of Allamah Sharafuddin.در هر پدیده اجتماعی و رویداد تاریخی عللی وجود دارد که در پیدایش آن دخیل بوده، زمینههای به وجود آمدن آن را فراهم کرده است. همان رویداد خود نیز میتواند موجب بروز حوادث و وقایع دیگری شود. هرچه حادثه بزرگتر باشد موجهای برآمده از آن وسیعتر خواهد بود. حادثه جانگداز عاشورا نیز همچون پدیدههای اجتماعی معلول عواملی است. ریشه آن را باید در انحرافات ایجادشده پس از رحلت رسول خدا جستوجو کرد. این رویداد بهظاهر محدود آثار بسیار عمیق و ارزشمندی داشت که نهتنها در اسلام که در تاریخ جهان مشهود بود. پویایی این حرکت در سایه زنده نگهداشتن فلسفه قیام و رساندن پیام آن به نسلهای آینده است. حفظ آثار گرانبهای نهضت عاشورا با زنده نگهداشتن محرم و برپاکردن عزاداری آگاهانه و هدفمند میسر میشود. در این نوشتار، موجبات نهضت عاشورا بهاجمال بررسی شده، برخی آثار آن محل توجه قرار گرفته و در نهایت مسئله عزاداری از دیدگاه علامه شرفالدین تبیین میشود. به نظر وی، در مجالس عزاداری، با آشکارکردن مظلومیت امامان و بیدارکردن وجدانها، تحریک احساساتی متناسب با واقعه در کنار عامل شناختی رخ داده که از راههای موفقیت در تبلیغ بوده، گسترش علوم اسلامی را به دنبال خواهد داشت.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40442420160220A Comparative Analysis of the Viewpoints of Imamayn Al-Askariyayn and Their Way of Interactions with Sects, Religions, and Strands of Thoughts in Those Imāms' Eraبررسی تطبیقی دیدگاه و نحوه تعامل امامین عسکریین (ع) با فرق، مذاهب و جریانهای فکری معاصر آنان7597111320FAرضیه سادات سجادیاستاد یار گروه قرآن و حدیث، دانشگاه قمریحانه کریم زاده بابکیدانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قمJournal Article20150515In the era of Imamayn Al-askariyayn (peace be upon them), there were a lot of wrong opinions and believes. In this situation for manifesting the truth, this wrong opinions should have been expressed. When Imamayn Al-askariyayn (peace be upon them) had took the opportunity to express the truths, they proceeded to revealing truths and rejecting doubts. This essay is a glimpse at sects, religions, and strands of thoughts in the era of these Imams. After a short definition of each sect, we mention the traditions (Ḥadith) relating to them and remark the attitudes of each Imams about them. In this era, we see sects and religions like Gholat, Sufism, Waqefiyah, Jabriyah, Mojasamah, Thanawiyah and strands of thoughts like the belief that the Quran is created by man. One example of the analyzing attitude in this research is this belief, which Imam Hadi (PBUH) preferred silence and reservation, but in the era of Imam Hasan Al-askari (PBUH) this dilemma was removed and nobodies' life was in peril, so he expressed frankly that the belief the Quran is created by man is a mistake. Declaration of these two Imams′ viewpoint caused awareness of people and prevented them from being deceived. Also, it led to opprobrium of the leaders of these sects and religionsدر دوران حیات امامین عسکریین (ع) جامعه اسلامی مملو از آرا و عقاید بیگانه بود. در چنین وضعیتی ناگزیر برای روشنشدن حقیقت باید آرای ناصواب بازگو میشد. با مهیاشدن فرصت بیان حقایق دین، امامین عسکریین (ع) مانند سایر اهل بیت (ع) به آشکارسازی حقایق و رد شبهات پرداختند. پژوهش حاضر نگاهی است به فِرَق، مذاهب و جریانهای فکری عصر امامین عسکریین (ع). پس از معرفی اجمالی هر یک از این فرق، به روایات ناظر بر وجود آن فرق و مذاهب از لسان امام هادی و امام عسکری (ع) میپردازیم و موضع هر یک از ایشان را به روش تطبیقی تبیین میکنیم. فرق و مذاهبی از قبیل غلات، صوفیه، واقفیه، جبریه، قدریه، مجسّمه، ثنویه و جریانهای فکری مانند فتنه خلق قرآن در این دوران به چشم میخورند. یکی از نمونههای بررسی تطبیقی مواضع، موضع امام هادی (ع) در برابر فتنه خلق قرآن است که سکوت و تقیه را ترجیح دادند، ولی در دوران امام عسکری (ع) این معضل برطرف شد و جان کسی در خطر نبود. لذا مخلوقبودن قرآن به تصریح بیان میشد. بیان دیدگاههای این دو امام همام در برابر فرق و مذاهب عصر خویش، سبب رسوایی سران این فرق و هشیاری افراد ناآگاه میشددانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40442420160220An investigation into the movement of Indian Salafism and the comparison of its principles with Wahhabi Salafismجریانشناسی سلفیگری هندی و تطبیق مبانی آن با سلفیگری وهابی99120111262FAامیرحسین میرزا ابوالحسنیدکتری مذاهب کلامی؛ دانشگاه ادیان و مذاهب.0000-0001-8931-437Xاحمد عابدیدانشیار گروه فلسه و کلام دانشگاه قمJournal Article20150909The Indian subcontinent to the particular geographic and cultural characteristics is of particular importance in the Islamic world and the importance of incentives to study intellectual currents formed in this climate more. In this article refers to the advent of Islam in the Indian subcontinent, first the influential figures of recent decades in the region and continuing to the rise of Salafism and the flow of the two main characters as effective and Shah Wali Allah Dehlavī, King Abdulaziz Dehlavī, Syed Ahmad Baryly and movements and prominent schools such as the practice, from the Hadith, Deobandyah school and school will be Mohammedia. Finally, the implementation of the principles and express similarities and differences as well as the influence of the Wahhabi Salafism Hindi Vslfy casting process has been the spread of Salafism in the Islamic world.شبهقاره هند به دلیل ویژگیهای خاص جغرافیایی و فرهنگی، اهمیت خاصی در جهان اسلام دارد و این اهمیت انگیزه پژوهش درباره جریانهای فکری شکلگرفته در این اقلیم را بیشتر میکند. در این نوشتار، ضمن اشاره به چگونگی ظهور اسلام در شبهقاره هند، ابتدا شخصیتهای تأثیرگذار سدههای اخیر در این منطقه را معرفی میکنیم و در ادامه به چگونگی ظهور سلفیگری و نیز جریانشناسی آن در دو بخش شخصیتهای مؤثر و اصلی همچون شاهولیالله دهلوی، شاه عبدالعزیز دهلوی، سید احمد باریلی و جنبشها و مکاتب برجستهای چون جنبش فرائضی، اهلالحدیث، مکتب دیوبندیه و مکتب محمدیه میپردازیم. در انتها نیز مبانی، اشتراکات و افتراقات سلفیگری هندی و سلفیگری وهابی را میکاویم و تأثیر این دو جریان بر گسترش سلفیگری در جهان اسلامی را بررسی میکنیم.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40442420160220A Study of Mohammad Qutb’s Jaheliyah; Using Shia, Sunni, and Rational Sourcesاندیشه جاهلیت محمد قطب در بوته نقد تشیع، تسنن و عقل121132111317FAسید امیر موسویدکتری تاریخ اسلام دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اندیمشک، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اندیمشک.Journal Article20150329In the second half of the twentieth century, with the increasing rivalary between Egyption and Saudi Arabia, a large amount of the members of Egyptian Ikhwan-Al-Moslemin immigrated to Saudi Arabia and mixed the Ikhwani thoughts with Wahhabism and spread it. Mohammad Qutb was the most important thinker of that movement. The main Qutbs’ thoughts were political thoughts and idea about the concept of Jaheliyah (ignorance).In Qutb’s view, Jaheliyah is a political concept and means ruling in accordance with laws other than Sharia (God’s path). He said the only way to end this Jaheliah is to establish the Islamic government.We show in this paper that the government hasthe highest position in Qutb's view as it can be accounted as one of the Islams’ principals besides monotheism.The Shia and Sunni sources often did not accept this view, despite Qutb says the goal of this government is to free people from Jaheliyah. In the Qutb's view the most important tool of Islamic government is Sharia. Key words: Mohammad Qutb, Jaheliyah, Shia, Sunni, Islamic government.با اوجگیری رقابتهای مصر و عربستان در جهان عرب، بهویژه در دهههای پس از جنگ دوم جهانی، بسیاری از اعضای اخوانالمسلمین مصر به عربستان سعودی رفتند و اندیشههای اخوانی را با وهابیت ترکیب کردند و رواج دادند. مهمترین این افراد محمد قطب بود. اصلیترین اندیشههای محمد قطب حول محور مفهوم جاهلیت شکل گرفت. از دید قطب، جاهلیت یک مفهوم سیاسی و به معنای حاکمیت قانونی، غیر از شریعت بود. وی راه گذر از جاهلیت را تشکیل حکومت اسلامی میدانست. در این پژوهش نشان میدهیم که حکومت در نگاه قطب رفیعترین جایگاه ممکن را داشته، به طوری که جزء اصول دین اسلام و همتراز با توحید قلمداد شده است. چنین تفسیری از نگاه شیعه و سنی اغلب پذیرفتنی نبوده است. هدف این حکومت از نظر قطب رهانیدن مردم از جاهلیت و مسلمانکردن آنان است. قطب مهمترین ابزار حکومت اسلامی در رسیدن به اهدافش را قانون الاهی، یعنی شرع، میدانستدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40442420160220the complete version of this issueنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی148150314FAJournal Article20170920