سعی در مقادیر توسعه‌یافتۀ مسعی (طبقات فوقانی و تحتانی) از منظر مذاهب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه.

2 دانشجوی دکترای مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب

چکیده

به منظور توسعه مسعی، به دلیل محدودبودن مکان سعی، طبقات فوقانی و تحتانی در آن احداث شده است. این اقدام موجب ایجاد پرسش از مشروعیت سعی در مقادیر توسعه‌یافته شده که در این مقاله با روش توصیفی‌تحلیلی به این پرسش، پاسخ داده می‌شود. طبقات فوقانی دو صورت دارد: گاه طبقات پایین‌تر از دو کوه صفا و مروه است و گاه بالاتر از آن. اگر طبقات پایین‌تر از دو کوه صفا و مروه باشد، بنا بر نظر بیشتر فقها سعی از این طبقات جایز است. اما اگر طبقات بالاتر از صفا و مروه باشد، فقها در حکم آن اختلاف دارند. در این باره پنج قول از فقهای فریقین نقل شده است: 1. سعی از این طبقات صحیح است؛ 2. سعی بر روی این طبقات صحیح نیست؛ 3. سعی بر روی این طبقات در صورت ازدحام شدید جمعیت جایز است؛ 4. احتیاط است، به این صورت که علاوه بر سعی از روی طبقات، باید نائب بگیرد تا از روی طبقه همکف سعی به جای آورد؛ 5. توقف در حکم این مسئله. از میان این اقوال، قول سوم صحیح به نظر می‌رسد. طبقه زیرین نیز چون بین‌الجبلین است، سعی در آن بنا بر نظر بیشتر فقها صحیح است. تحقیق حاضر با تتبع در منابع مذاهب، به اقوال و ادله آنها می‌پردازد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Islamic Denominational Views on Sa’ae (Ritual Running) in Extended Parts of Mas’aa

نویسندگان [English]

  • سید حمید جزایری 1
  • Abdalsamad Aliabadi 2
1 Teacher at Hawzeh and university, Faculty Member of Jema’ah –ul- Mustafa
2 Teacher at Hawzeh and university, PhD in Islamic Comparative Studies.
چکیده [English]

In order to expand the limited space of the place of running, some floors have been built under and above the original site. This act has brought about a question on the legitimacy of conducting the ritual running in the expanded parts. This question will be answered in the present article through a descriptive-analytical method. The upper floors are in two modes: in some places, these floors are lower than the two mountains of Safa and Marwah, and in some other places they are higher than these mountains. Most of the Muslim jurists decree that doing the ritual running is permissible if the floors are lower than the two mountains of Safa and Marwah. However, if the floors are higher than Safa and Marwah, there appears a disagreement among the jurists. Five stances have been narrated from Shi'a and Sunni jurisprudents. First, doing the ritual running on these floors is permissible. Second, performing the ritual running on these floors is not permissible. Third, performing the ritual running on these floors is permissible if there is crowdedness. Fourth, there is a caution. That is to say, if one does the ritual running on these floors, he/she should adopt a representative to do the ritual running on the ground floor. Fifth, abeyance is needed on the decree for this problem. From among these stances, the third one seems to be true. As the underground floor is between the two mountains of Safa and Marwah, most of the Muslim jurists, believe that ritual running is permissible. The present article, by examining the different schools, examines their diverse opinions and reasons.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safa
  • Marwah
  • Ritual running
  • Place of running
  • Ritual running in the upper and lower floors
  • Islamic Denominations
قرآن کریم، ترجمه: ناصر مکارم شیرازی، قم: مدرسة الامام علی ابن ابی طالب.
ابن دهیش، عبدالملک بن عبداللّه (1429/2008). حدود صفا التوسعة الحدیثیة دراسة تاریخیة فقهیة، مکة المکرمة: مکتبة الاسدی.
ابن ‌عبدالبر مالکی، أبو عمر یوسف بن عبد اللّه بن محمد (1400). الکافی فی فقه أهل المدینة، مکتبة الریاض الحدیثة.
ابن قدامه مقدسی، أبو محمد موفق الدین عبد اللّه بن أحمد بن محمد (1388). المغنی، بی‌جا: مکتبة القاهرة.
ابن ‌قدامه مقدسی، أبو محمد موفق الدین عبد اللّه بن أحمد بن محمد بن قدامة الجماعیلی المقدسی ثم الدمشقی الحنبلی (1404/1994). الکافی فی فقه الامام أحمد، بی‌جا: دار الکتب العلمیة، الطبعة الأولی.
ابن مفلح، أبو إسحاق برهان الدین إبراهیم بن محمد بن عبد اللّه بن محمد (1418/1997). المبدع فی شرح المقنع، بیروت: دار الکتب العلمیة، الطبعة الأولی.
اسدی (محقق حلّی)، جمال ‌الدین احمد بن محمد (1407). المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ اول.
اسدی حلّی، حسن بن یوسف بن مطهر (1414). تذکرة الفقهاء (ط- الحدیثة)، قم: مؤسسة آل البیت (ع)، چاپ اول.
الأصبحی المدنی، مالک بن أنس بن مالک بن عامر (بی‌تا). المدونة الکبری، (المحقق زکریا عمیرات)، بیروت: دار الکتب العلمیة.
افتخاری گلپایگانی، علی (1428). آراء المراجع فی الحج (بالعربیة)، قم: نشر مشعر، چاپ دوم.
بحرانی (آل عصفور)، یوسف بن احمد بن ابراهیم (1405). الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ اول.
البصری البغدادی الماوردی، أبو الحسن علی بن محمد بن محمد بن حبیب (1414/1994). الحاوی فی فقه الشافعی، بیروت: دار الکتب العلمیة، الطبعة الأولی.
بهجت، محمدتقی (1424). مناسک حج و عمره، قم: شفق، چاپ سوم.
البیهقی، أحمد بن الحسین بن علی بن موسی أبو بکر (1414/1994). سنن البیهقی الکبری، تحقیق: محمد عبدالقادر عطا، مکة المکرمة: مکتبة دار الباز.
جعفریان، رسول (1389). آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران: مشعر.
جوادی آملی، عبداللّه (1395). «مناسک حج»، ش125، در: http://javadi.esra.ir.
الجوینی، أبو المعالی عبد الملک بن عبد اللّه بن یوسف بن محمد (1428). نهایة المطلب فی درایة المذهب، جدة: دار المنهاج.
حرّ عاملی، محمد بن حسن (1409). وسائل الشیعة، قم: مؤسسه آل البیت (ع)، چاپ اول.
حسینی مراغی، سید میر عبد الفتاح بن علی (1417). العناوین الفقهیة، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
حلی، حسن بن یوسف (1412). منتهی المطلب فی تحقیق المذهب، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیة، الطبعة الاولی.
الحوسنی، جابر بن علی (1429). المباحث المفیدة فی تحدید عرض المسعی و حکم توسعته الجدیدة، بی‌جا: بی‌نا.
الخراسانی النسائی، أبو عبد الرحمن أحمد بن شعیب بن علی (1421). السنن الکبری للنسائی، المحقق: حسن عبد المنعم شلبی، بیروت: مؤسسة الرسالة.
الدمشقی الحنفی (ابن ‌عابدین)، محمد أمین بن عمر بن عبد العزیز عابدین (1412/1992). رد المحتار علی الدر المختار (حاشیة ابن عابدین)، بیروت: دار الفکر.
الرافعی القزوینی، عبدالکریم بن محمد (بی‌تا). فتح العزیز بشرح الوجیز، بیروت: دار الفکر.
الزیلعی الحنفی، فخر الدین عثمان بن علی بن محجن البارعی (1313). تبیین الحقائق شرح کنز الدقائق و حاشیة الشِّلْبِی، الحاشیة: شهاب الدین أحمد بن محمد بن أحمد بن یونس بن إسماعیل بن یونس الشِّلْبِی، القاهرة: المطبعة الکبری الأمیریة - بولاق، الطبعة الأولی.
سبحانی، جعفر (1424). الحج فی الشریعة الاسلامیة الغراء، قم: مؤسسه امام صادق (ع)، چاپ اول.
سبحانی، جعفر (1428). مناسک حج و احکام عمره (سبحانی)، قم: مؤسسه امام صادق (ع)، چاپ اول.
سبزواری، سید عبد الأعلی (1413). مهذّب الأحکام (للسبزواری)، قم مؤسسه المنار، چاپ چهارم.
السکاکر، عبد اللّه بن حمد (1427). نوازل الحج، بی‌جا: بی‌نا.
سندی، صالح بن عبد العزیز بن عثمان (بی‌تا). کلمة الحق فی توسعة المسعی، بی‌جا: بی‌نا.
شاهرودی، سید محمود (1426). فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (ع)، قم: مؤسسه دائرة‌المعارف فقه اسلامی.
الشلعان، علی بن ناصر (1431). النوازل فی الحج، الریاض: دار التوحید للنشر.
شمس‌ الدین الرملی، محمد بن أبی العباس أحمد بن حمزة شهاب الدین (1404). نهایة المحتاج إلی شرح المنهاج، بیروت: دار الفکر.
الشنقیطی، محمد الأمین (1425/2004). «وجهة نظر لفضیلة الشیخ محمد الأمین الشنقیطی»، در: أبحاث هیئة کبار العلماء، السعودیة: بی‌نا، ج1.
طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن (1407). تهذیب الأحکام، تهران: دار الکتب الاسلامیة، چاپ چهارم.
عاملی (شهید اول)، محمد بن مکی (بی‌تا). القواعد والفوائد، کتاب‌فروشی مفید، محقق: سید عبدالهادی حکیم، قم: چاپ اول.
عاملی (شهید ثانی)، زین الدین بن علی (1413). مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الاسلام، قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة، چاپ اول.
علاءالدین الکاسانی، أبوبکر بن مسعود (1406/1986). بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع، بیروت: دار الکتاب العلمیة.
القشیری النیسابوری، مسلم بن الحجاج (بی‌تا). المسند الصحیح المختصر بنقل العدل عن العدل إلی رسول اللّه صلی اللّه علیه و سلم، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
الکاسانی، علاء الدین أبوبکر بن مسعود (1406). بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع، بیروت: دار الکتب العلمیة.
اللَّجنَة الدّائمَة للبُحوث العِلْمیة والافتاء (1395). «حکم السعی فوق سقف المسعی»، در: مجلة البحوث الاسلامیة، العدد الأول، الاصدار: من رجب إلی رمضان.
محمودی، محمدرضا (1429). مناسک حج (محشّی)، تهران: نشر مشعر.
مصطفوی، سید محمدکاظم (1421). مائة قاعدة فقهیة، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ چهارم.
المصلح، خالد بن عبداللّه (1428). الزحام و اثره فی النسک، الریاض: مکتبة دار المنهاج.
مکارم شیرازی، ناصر (1426). مناسک جامع حج (مکارم)، قم: انتشارات مدرسة الامام علی بن أبی طالب (ع).
موسوی بجنوردی، سید حسن بن آقا بزرگ (1419). القواعد الفقهیة، قم: نشر الهادی، چاپ اول.
موسوی خمینی، سید روح‌اللّه (بی‌تا). تحریر الوسیلة، قم: مؤسسه مطبوعات دار العلم، چاپ اول.
نجفی، محمدحسن (بی‌تا). جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ هفتم.
نراقی، مولی احمد بن محمد مهدی (1417). عوائد الأیام فی بیان قواعد الأحکام، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
نووی شافعی، أبو زکریا محیی الدین یحیی بن شرف (بی‌تا). المجموع شرح المهذب (مع تکملة السبکی والمطیعی)، بیروت: دار الفکر.
وزارة الأوقاف والشئون الاسلامیة - الکویت (1404/1427). الموسوعة الفقهیة الکویتیة، الطبعة الثانیة، دار السلاسل – الکویت، الأجزاء 24 - 38: الطبعة الأولی، مطابع دار الصفوة – مصر، الأجزاء 39 - 45: الطبعة الثانیة، طبع الوزارة.
هیئة کبار العلماء (1425/2004). «قرار هیئة کبار العلماء»، أبحاث هیئة کبار العلماء، السعودیة: بی‌نا، ج1.
الیمنی الشافعی العمرانی، أبو الحسین یحیی بن أبی الخیر بن سالم (1421/2000). البیان فی مذهب الامام الشافعی، تحقیق: قاسم محمد النوری، جدة: دار المنهاج.