@article { author = {Aliabadi, Abdulsamad and Esfandiyari (Eslami), Reza}, title = {An Investigation into the Principle of Avoiding More Corruption by Means of Allowing Less Corrupt Behaviour from the Viewpoint of Islamic Jurisprudential schools}, journal = {Journal Of Islamic Denominations}, volume = {2}, number = {3}, pages = {9-32}, year = {2015}, publisher = {University of Religions and Denominations}, issn = {2423-4044}, eissn = {2538-1547}, doi = {}, abstract = {The rule of "permission of committing a corrupt action in avoidance of a corrupter one" is among the mostly utilized ones in all fields of Islamic jurisprudence. Although the rule is considered legal by the "Quadruple Reasons" but there has not yet been enough study on it except some sporadic and scant hints throughout Islamic Jurisprudential literature. The rule considers it legal to commit a corrupt action in order to avoid a corrupter one, as an instance of the rule of "Important and the More Important". In this paper, the content, supporting reasons, exceptions and adaptations of the rule are discussed according to the Sunni and Shia valid sources.}, keywords = {jurisprudential rule,Jurisprudential Schools,avoidance,corrupt,corrupter,the More Important,Important}, title_fa = {واکاوی قاعده دفع افسد به فاسد از دیدگاه مذاهب فقهی}, abstract_fa = {قاعده دفع افسد به فاسد از جمله قواعد پرکاربرد است که در تمام ابواب فقه جاری است. با وجود اینکه ادله اربعه بر مشروعیت این قاعده دلالت می‌کند، اما بحث کافی و مستقلی در خصوص این قاعده نشده است، هرچند در لابه‌لای کتب فقهی از این قاعده نام برده‌اند. مفاد آن عبارت است از جواز ارتکاب فاسد برای دفع افسد که در واقع این محتوا، یکی از مصادیق قاعده اهم و مهم است. در این نوشتار، با استفاده از منابع معتبر فریقین، مفاد قاعده، ادله قاعده، استثنائات، و تطبیقات این قاعده را تبیین می‌کنیم.}, keywords_fa = {قاعده فقهی,مذاهب فقهی,دفع,افسد,فاسد,اهم,مهم}, url = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14673.html}, eprint = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14673_e68a88211d6d37ad580abffbd506dbe5.pdf} } @article { author = {Sadat Fakhr, Seyed Ali and Javadi, Qasem}, title = {Salafi Sufism: An Unfinished Heterogeneous Project of Saeed Havva}, journal = {Journal Of Islamic Denominations}, volume = {2}, number = {3}, pages = {33-47}, year = {2015}, publisher = {University of Religions and Denominations}, issn = {2423-4044}, eissn = {2538-1547}, doi = {}, abstract = {Sa,id Hawwa, was a Syrian Salafi with Sufistic trends, a leading member of the Muslim Brotherhood and a prominent ideologue in his country and the world as well who was trained in a Salafi School but by a Sufi Murshid. The turmoiled conditions of the Middle East, especially Syria, Palestine and Egypt affected him profoundly making him set up Salafi Sufism as an ideological project to get out of the miserable conditions he was surrounded with. His purpose was to combine Sufism and Salafism, two inconsistent approaches in a way that the capacities of the former could be in the service of the latter. He encountered numerous challenges while implementing his project that made him defend some of the Sufis, miracles and rituals such as the birthday memorial of the Prophet, witnessing them being criticized by Salafis. However, Hawwa could not managed to accomplish his project and some new developments then in the region such as the Islamic revolution of Iran resulted in his holding some paradoxical positions during the last years of his life such as Shiafobia on which he wrote a book too.}, keywords = {Salafism,SA,id Hawwa,Sufism,Sectarian Salafism,Takfeeri Salafism}, title_fa = {تصوف سلفی: پروژه ناهمگون و ناتمام سعید حوی}, abstract_fa = {سعید حوی از سلفیان سوری است که گرایش‌های صوفیانه دارد. او عضو اخوان‌المسلمین و یکی از رهبران آن در سطح ملی و بین‌المللی است. حوی در مدرسه‌ای سلفی آموزش دید؛ اما معلم او مرشدی از صوفیان بود. محیط آشوب‌ناک خاورمیانه، به‌ویژه سوریه، فلسطین و مصر، او را به‌شدت متأثر ساخت. وی برای برون‌رفت از این وضعیت اسف‌بار، پروژه خود را تصوف سلفی قرار داد. هدف او جمع میان تصوف و سلفی‌گری و ایجاد هماهنگی میان دو گرایش ناهمگون و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تصوف در خدمت به سلفیه بود. دشواری‌های فراوانی پیش پای او در این پروژه بود و انتقادهای سلفیان از نظریه‌ها و رفتارهای صوفیان باعث شد او به دفاع از برخی از آنها، از قبیل کرامات و جشن میلاد پیامبر (ص)، بپردازد؛ اما نتوانست پروژه‌اش را به پایان برساند. گذشت زمان و رویدادهای نو در خاورمیانه، از جمله پیروزی انقلاب اسلامی، باعث شد سعید حوی رفتارهای متضادی از خود نشان دهد و در نهایت در اواخر عمر به‌شدت پیگیر پروژه شیعه‌هراسی و شیعه‌ستیزی سلفیان شد و در این زمینه کتاب نوشت.}, keywords_fa = {سلفیه,سعید حوی,تصوف,سلفیه فرقه‌گرا,سلفیه تکفیری}, url = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14676.html}, eprint = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14676_f4fa08fbafc4e28b1ba838f9136f378c.pdf} } @article { author = {Navvab, Seyyed Abulhassan and Shaker Salmasi, Mjid and Musavizade, Seyyed Yasin and Mohammad Jafari, Chamran}, title = {A Comparative Study of the Decrees of Five Islamic Denominations about Divorce When the Husband Is Missing}, journal = {Journal Of Islamic Denominations}, volume = {2}, number = {3}, pages = {49-72}, year = {2015}, publisher = {University of Religions and Denominations}, issn = {2423-4044}, eissn = {2538-1547}, doi = {}, abstract = {When a husband is missing and there is no information concerning his place, his wife is subject to some decrees, according to all of five Islamic jurisprudential denominations. One of these decrees is to grant the wife with the right for divorce petition over which there are some disagreements amongst the five Islamic jurisprudential denominations. One of these decrees agreed by most of the Imāmi, Māleki and Hanbali scholars and the writer of the article as well is to grant the wife with the right for divorce petition after waiting for four years and staying unmarried for four months and then days. In contrast to this, there is another decree agreed by Hanafi, Shāfeie and some Imāmi scholars which claims the necessity of waiting, considering it forbidden to permit the wife to divorce, justifying that such a wife is required to be waiting until her husband, s death is confirmed for certain or for a lapse of time which denies the possibility of his being alive.}, keywords = {missing,Waiting,Divorce,Judge,Search,alimony,inheritance}, title_fa = {بررسی حکم طلاق بین زن و شوهر مفقودش در مذاهب پنج‌گانه اسلامی}, abstract_fa = {طبق دیدگاه مذاهب اسلامی، اگر شخصی مفقود شود و مکانش غیرمعلوم باشد و خبری از او در دست نباشد، در خصوص زن وی احکام خاصی مترتب می‌شود. یکی از احکام، جدایی و طلاق زن است که محل اختلاف واقع شده است. مشهور فقهای امامیه، مالکیه و حنابله قائل به طلاق و جدایی زن بعد از انتظار چهار سال و نگه‌داشتن چهار ماه و ده روز عدّه، هستند. نگارنده با این قول موافق است. در مقابل این قول، حنفیه، شافعیه و عدّه‌ای دیگر از فقهای امامیه قائل به صبر و جایزنبودن طلاق بین زن و مرد هستند و معتقدند چنین زنی باید منتظر باشد تا مرگ همسرش با علم و یقین ثابت شود یا مدت‌زمانی سپری شود که امکان زنده‌بودن چنین شخصی وجود نداشته باشد}, keywords_fa = {مفقود,انتظار,صبر,حاکم,طلاق,جست‌وجو,نفقه,ارث}, url = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14679.html}, eprint = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14679_89178d074a07cc81b456b776f044ea91.pdf} } @article { author = {Heidari Azar, Majid and Allah bedashti, Ali}, title = {A Comparison of the Viewpoints of Ibn Taymiyyah and Bahrani on the Position of Reason in Religion}, journal = {Journal Of Islamic Denominations}, volume = {2}, number = {3}, pages = {73-93}, year = {2015}, publisher = {University of Religions and Denominations}, issn = {2423-4044}, eissn = {2538-1547}, doi = {}, abstract = {The notion of reason, its functions and boundaries is one of the significant and influential subjects forming the theories of scholars of religion that is sometimes either exaggerated or undermined. This article surveys different meanings of reason as well as the viewpoints of Ibn Taymyyah, the founder of Salafism, and Sheikh Yusuf Bahrāni, a prominent Shiite scholar, on it, shedding light on their commonalities and differences, despite the fact that both of them belong to Zāhiri School of interpretation. In practice, they both lay little store on reason while admitting its practicability to some extent. Similarly, they both reject the correlation of reason and law, in spite of accepting the theory of rational goodness and badness, and prioritize narration to reason in time of their discord.}, keywords = {Ibn Taymyyah,Sheikh Yusuf Bahrāni,reason,Narration,Goodness and Badness}, title_fa = {بررسی تطبیقی جایگاه عقل در دین از دیدگاه ابن‌تیمیه و بحرانی}, abstract_fa = {بحث عقل، کارکرد و محدوده آن یکی از مباحث مهم و تأثیرگذار در شکل‌گیری آرا و عقاید، مخصوصاً در حوزه دین، است که افراط و تفریط‌های فراوانی در خصوص آن صورت گرفته است. در این مقاله ضمن بررسی معانی عقل، دیدگاه ابن‌تیمیه، از رهبران و بنیان‌گذاران جریان سلفی‌گری، و شیخ یوسف بحرانی، از علمای اخباری‌گری شیعه، را بررسی می‌کنیم و نقاط اشتراک و اختلاف آنها را، به رغم ظاهرگرایی هر دو، می‌کاویم. هرچند هر دو تا حدودی کارآیی عقل را قبول دارند، ولی در مقام عمل برای عقل ارزشی قائل نشده‌اند و در عین اینکه حسن و قبح عقلی را می‌پذیرند، ملازمه آن با شرع را قبول ندارند و در مقام تعارض عقل و نقل عملاً نقل را مقدم می‌کنند.}, keywords_fa = {ابن‌تیمیه,بحرانی,عقل,نقل,حسن و قبح}, url = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14680.html}, eprint = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14680_fd7b7a24890161f9ce71f5f2322a10ae.pdf} } @article { author = {Feizi, Fahimeh and Alizade Musavi, Seyed Mehdi}, title = {Conditions of Takfir (Excommunication) from the Viewpoint of Rashid Rida}, journal = {Journal Of Islamic Denominations}, volume = {2}, number = {3}, pages = {95-110}, year = {2015}, publisher = {University of Religions and Denominations}, issn = {2423-4044}, eissn = {2538-1547}, doi = {}, abstract = {Takfeer (Excommunication) is a phenomenon with which the Muslim world has been preoccupied since the era of Imām Ali and the event of Hakamiyyat. It is also utilized today as an instrument by some Salafis, called Takfeeris, who take a pride in slaughtering the Muslim, documenting it as legal through the theories of their early scholars. Rashid Rida, one of the contemporary Salafi theorists, has well surveyed various aspects of Takfeer, being deeply influenced by the positions of Ibn Taymyyah. This article seeks to explore the conditions of Takfeer from the viewpoint of Rashid Rida, who believes there must be distinguition amongst general conditions of Takfeer, excommunication of a definite person and the implementation of Takfeer laws. He defines the general condition of Takfeer as denial of one of the principles of religion but maintains Jahl (Ignorance) and Ta,weel (Interpretation) as two of the barriers on the way of excommunicating a definite person.}, keywords = {Rashid Rida,Takfeer,Salafism,faith,Apostasy}, title_fa = {ملاک و شرایط تکفیر از دید رشید رضا}, abstract_fa = {تکفیر پدیده‌ای است که از زمان امام علی (ع) و ماجرای حکمیت تا کنون همواره جهان اسلام را به خود مشغول کرده است. در دوران معاصر نیز، گروهی از سلفیان، موسوم به تکفیری، با این دستاویز به ریختن خون مسلمانان مباهات می‌کنند. آنها با استناد به اندیشه‌ها و آرای بزرگان خود، این کار را عمل به دستورهای دینی می‌دانند. یکی از نظریه‌پردازان سلفیان معاصر، محمد رشید رضا است. او، که به‌شدت تحت تأثیر عقاید ابن‌تیمیه است، ابعاد و جوانب مسئله تکفیر را به‌خوبی بررسی کرده است. این مقاله ملاک و شرایط تکفیر را از دید رشید رضا می‌کاود. او در مقام مصلح اجتماعی معتقد است باید بین بیان ملاک کلی تکفیر و احکام ارتداد، تکفیر فرد معین و اجرای احکام ارتداد فرق گذاشته شود. ملاک کلی تکفیر را انکار یکی از ضروریات دین می‌داند، ولی معتقد است جهل و تأویل، مانع اجرای احکام تکفیر در خصوص اشخاص است.}, keywords_fa = {رشید رضا,تکفیر,سلفیه,ایمان,ارتداد}, url = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14682.html}, eprint = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_14682_726df6d4fcbe496bbb0e34ba8d03ed25.pdf} } @article { author = {khoshsorat movafagh, azam and Farmanian, Mahdi}, title = {A Critical Examination of the Celebration of the Ninth of Rabi-ul-Avval in Shiite Sources}, journal = {Journal Of Islamic Denominations}, volume = {2}, number = {3}, pages = {111-130}, year = {2015}, publisher = {University of Religions and Denominations}, issn = {2423-4044}, eissn = {2538-1547}, doi = {}, abstract = {Nowadays, a number of inappropriate beliefs and rituals, mostly being practiced by some ignorant sects affiliated to Islam, are exaggeratedly supported by the opponents of the Muslim. One of these is the sporadic celebrations hold on the ninth of Rabi-ul-Avval, in memory of the second Caliph, s murder, in which some historically prominent figures of the Sunnis are insulted, cursed and disrespected, an improper practice that instigates their religious emotions. The celebration is weakly documented through the Hadith-e Raf-ul-Ghalam, a Hadith that could never be defended due to several content and documentation shortcomings.Moreover, while the Prophet and his disciples are strongly warned in Quran not to insult the idolaters and even their idols to avoid their counterblast, it is understood that an ethically forbidden action could not be practiced in order to reverence religious values. Also, historically, the death of the second Caliph did not occurred on the ninth of Rabi-ul-Avval.After all above, considering the Leader, s interpretation of the subject, the Fatwas of top Shiite scholars on it and current situation of the Muslim world, holding such celebrations could result in the disgrace of the Shiite, being a barrier on the way of Muslims, unity. Finally it is suggested that the celebration could be replaced by one of the most important Islamic festivals for the anniversary of the beginning of the Imamate of the twelfth Shiite Imam, Mahdi (P.B.U.H), having occurred on the same day}, keywords = {Ninth of Rabi-ul-Avval,Hadith-e Raf-ul-Ghalam,Imamate of the twelfth Shiite Imam,curse,Insult}, title_fa = {بررسی و نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی}, abstract_fa = {امروزه دشمنان اسلام برخی باورها و اعمال نادرست جهال یا معاندانِ فرق مختلف را حمایت می‌کنند و به آن دامن می‌زنند. از آن جمله پررنگ‌نمایی جشن نهم ربیع با عنوان شادی از قتل خلیفه دوم و تحریک احساسات مذهبی دیگر مسلمانان به واسطه برپایی مراسمی مشتمل بر سب و لعن و برخی اعمال سخیف، که در توجیه آن به حدیث رفع‌القلم استناد می‌کنند، در حالی که حدیث مذکور اشکالات سندی و محتوایی فراوانی دارد و نمی‌تواند محل استناد باشد. از سوی دیگر، قرآن برای جلوگیری از مقابله به مثل و توهین بت‌پرستان، حتی اجازه اهانت به بت آنان را نمی‌دهد و این شیوه در سیره اهل بیت (ع) نیز اتخاذ شده است و قطعاً عمل نهی‌شده نمی‌تواند مصداق تعظیم شعائر باشد. به‌علاوه، اساساً از لحاظ تاریخی مرگ خلیفه دوم در نهم ربیع‌الاول اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه با عنایت به وضعیت کنونی جهان اسلام و تشخیص ولی امر مسلمین و بنا بر حکم ثانویه، بسیاری از علمای بزرگ شیعه پرداختن به این مسائل را موجب وهن مذهب شیعه و مخل وحدت و فاقد هر گونه مجوزی می‌دانند. بنابراین، اهمیت روز نهم ربیع‌الاول نزد شیعیان به جهت سال‌روز آغاز امامت حضرت حجت (عج) است که یکی از اعیاد مهم محسوب می‌شود.}, keywords_fa = {نهم ربیع,حدیث رفع‌القلم,امامت حضرت حجت,سب,توهین,لعن}, url = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111272.html}, eprint = {https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111272_e767200cf63d39fd56a61d10e78128f3.pdf} }