TY - JOUR ID - 111215 TI - تقریر اوری روبین از نظریه امامت وصایتی شیعه در بوته سنجش JO - پژوهشنامه مذاهب اسلامی JA - JID LA - fa SN - 2423-4044 AU - هاشمی, سید رسول AU - موسوی, سید محمود AD - پژوهشگر پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث؛ دانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث. AD - دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقر العلوم Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 2 SP - 71 EP - 90 KW - اوری روبین KW - امامت KW - شیعه KW - وصایت KW - خلقت نوری KW - یهودی‌سازی DO - N2 - مطرح شدن امامت در ادیان ابراهیمی موجب شده است روبین با استناد به وصایت، منشأ مرجعیت علمی پیامبر (ص) و ائمه (ع) را در منابع یهودی- مسیحی بداند. وی در امامت وصایتی، با طرح نظریه خلقت نوری، ادعا کرده است که اعتقاد شیعه به خلقت نوری از عقیده عرب جاهلی (وراثتی بودن ویژگی‌های فیزیکی) نشئت گرفته است و شیعیان برای اثبات انحصار جانشینی پیامبر (ص) در حضرت علی (ع)، به خلقت نوری به عنوان میراثی معنوی استدلال کرده‌اند. وی همچنین با طرح نظریه وصیت نوری مدعی شده است انتقال وصیت از طریق پیامبران بنی‌اسرائیل به حضرت محمد (ص)، نشئت گرفتن مرجعیت علمی ایشان و ائمه شیعه، از میراث کهن پیامبران یهودی- مسیحی را نشان می‌دهد. اما با بررسی ادله نقلی امامت به این حقیقت رهنمون می‌شویم که شیعیان بدون استناد به روایات خلقت نوری، تنها نص را کاشف از امامت ائمه دانسته، معتقدند خلقت نوری از فضائل منحصر به فرد امامان به شمار می‌آید. همچنان که از مجموع آیات و روایاتِ وصایت دانسته می‌شود وصیت، صرفاً نشانه‌ای بر وصایت و جانشینی اوصیا از پیامبران بوده است و دلیلی بر مرجعیت علمی ایشان به شمار نمی‌آید. UR - https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111215.html L1 - https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111215_65064d806460de4ec3889d7f981867fe.pdf ER -