TY - JOUR ID - 111362 TI - تبیین نظری حُب در اندیشۀ اخلاقی ابن‌مسکویه و ابن‌حزم JO - پژوهشنامه مذاهب اسلامی JA - JID LA - fa SN - 2423-4044 AU - سلیمی نوه, اصغر AU - پوررضا قلی, مریم AD - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان AD - استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 8 SP - 63 EP - 83 KW - محبت KW - مهرورزی KW - عشق KW - تعلیم و تربیت KW - ابن‌مسکویه KW - ابن‌حزم DO - N2 - یکی از روش‌های بسیار مفید و مؤثر تربیت، نزد مربیان تعلیم و تربیت و اندیشمندان مسلمان، محبت و مهرورزی است. ابن‌مسکویه و ابن‌حزم دو اندیشمند هم‌عصر قرن چهارم هجری، در فلسفه تعلیم و تربیت خود با نگاهی روان‌شناختی ماهیت، انواع، مراتب و مؤلفه‌های مربوط به محبت را تحلیل کرده‌اند. در اندیشه اخلاقی ابن‌مسکویه، اصل محبت عنوان عامی برای بیان استعداد ذاتی بشر در ارتباط و همبستگی معرفی شده است. دوستی، رنگ اجتماعی دارد و از فروع عدالت و برتر از آن شمرده می‌شود. هر دو اندیشمند با اینکه قائل به مراتب و انواع گوناگون محبت و حالات نفسانی محب هستند اما تفاوت‌هایی نیز در این بحث دارند؛ از جمله اینکه ابن‌مسکویه از برترین مرتبۀ محبت با عنوان «عشق» یاد کرده که مخصوص خداوند و حاصل افاضه و القای الاهی است. اما ابن‌حزم برترین محبت را اگرچه با عنوان «عشق» یاد کرده که با مرگ فنا می‌پذیرد، اما آن را «این‌سویی» و از نوع محبت محبت‌کنندگان در راه خدای متعال می‌داند. به عبارت دیگر، عشق نزد ابن‌مسکویه «آن‌سویی» است، اما نزد ابن‌حزم «این‌سویی». UR - https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111362.html L1 - https://mazaheb.urd.ac.ir/article_111362_e71c989fd9eea2cff94a2550c71dbfac.pdf ER -