TY - JOUR ID - 89429 TI - بررسی آموزه بداء در اندیشه خواجه طوسی JO - پژوهشنامه مذاهب اسلامی JA - JID LA - fa SN - 2423-4044 AU - نوئی, ابراهیم AD - استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 10 SP - 249 EP - 267 KW - بداء KW - نسخ KW - خواجه نصیرالدین طوسی KW - سلیمان بن‌جریر طبری KW - اسماعیل بن‌جعفر(ع) DO - N2 - سلیمان بن‌جریر طبری شیعه را قائل به دو آموزه بداء و تقیه می‏داند و می‏نویسد شیعه با ترویج این آموزه‌ها همواره خود را پیروز نگه داشته است. معنایی که وی از بداء به شیعه نسبت می‏دهد مستلزم انتساب لوازمی چون جهل به خداوند است. خواجه نصیرالدین طوسی (597ـ672ق) در جواب این شبهه به انکار بداء روی می‏آورد. خبر مورد نظر ابن‌جریر را خبر واحد و غیر مفید علم (در اعتقادات) و عمل (در فقه) می‏داند و آن را ناظر به خلافت اسماعیل پس از امام صادق(ع) می‏داند که مطابق آن ــ چون امام رفتاری از اسماعیل را مشاهده کرد که از وی نمی‏پسندید ــ جانشینی خود در امامت را به امام موسی کاظم(ع) سپرد. این پاسخ‏های خواجه در میان امامیه مخالفان و موافقانی جدی دارد. نوشتار حاضر با اتخاذ رویکرد توصیفی -انتقادی بعد از ذکر دیدگاه­های موافقان و مخالفان هر یک از پاسخ­های خواجه طوسی، تلاش می­کند آنها را داوری و سازگار کند و سرانجام نشان خواهد داد که خواجه طوسی در پاسخ‌های خود، معنایی از بداء را منکر شده که امامیه هرگز به آن معتقد نبوده است. UR - https://mazaheb.urd.ac.ir/article_89429.html L1 - https://mazaheb.urd.ac.ir/article_89429_c96a05518004ba7d1fd82f0c6f8c34a7.pdf ER -