دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823A Consideration of the Condition of Ability [Istiṭā’a] Regarding the Travel Path if Unsafety of Pilgrims Leads to the Cancelation of Hajj from the Viewpoint of the Fiqh of Islamic Sectsواکاوی شرط استطاعت طریقی با رویکرد تعطیلی حج در صورت عدم تأمین امنیت حجاج از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی72894092FAمهدی درگاهیاستاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دانشآموخته سطح چهار حوزوی، پژوهشگر پژوهشگاه المصطفی.صدیقه مهدویان پوردانشجوی دکتری رشته مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20160924The safety of the travel path to the land of revelation, Mecca, for the practices of Hajj is one of the most important issues in fiqh. Considering the obligation of Hajj and the importance of continuing to keep the Ka’ba as a host for throngs of pilgrims, the issue of possessing or providing the ability regarding the travel path as a condition of the obligation of Hajj for those who are obliged to perform it is not yet so clear; thus, the nature of the ability regarding the travel path if unsafety of pilgrims leads to the cancelation of Hajj from the viewpoint of the fiqh of Islamic sects is a question that needs to be answered properly. Unsafety of pilgrims in the land of revelation and their path to it to perform the rituals of Hajj leads to the lack of ability regarding the travel path for those who are obliged to perform Hajj, and consequently, arises the obligation from them. If this results in the cancelation of Hajj for all Muslims, then it is up to the Islamic ruler to make arrangements for the Hajj rituals to be performed. This study, aimed at identifying the limits and conditions of the arguments for the ability regarding the travel path and its effect on the cancelation of Hajj in light of the description and analysis of the propositions of the fiqh of Islamic sects, was done using library data in a comparative manner, the result of which is that Hajj is not obliged if there is unsafety in the land of revelation and the travel path to it.وجود امنیت راه سرزمین وحی و انجام مناسک حج یکی از مسائل مهم فقه اسلامی است. نظر به وجوب حج و اهمیت خالینماندن کعبه معظمه از حجاج، حکم وجود یا تأمین استطاعت طریقی به عنوان شرط وجوب حج برای مکلفان، از منظر فقه مذاهب اسلامی چندان روشن نیست؛ از این رو پرسش از ماهیت شرط استطاعت طریقی با رویکرد تعطیلی حج در صورت عدم تأمین امنیت حجاج از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی، مسئلهای است که نیازمند کاویدن تا مرحله پاسخی درخور است. تأمیننبودن امنیت حجاج در سرزمین وحی و مسیر منتهی به آن برای امتثال مناسک حج، موجب نبود استطاعت طریقی مکلفان و در نتیجه واجبنشدن حج برای او خواهد بود. چنانچه این امر به تعطیلی حج برای عموم مسلمانان منجر شود، بر حاکم اسلامی است که مقدمات انجام مناسک حج را فراهم آورد. این تحقیق با هدف شناخت حدود و ثغور ادله استطاعت طریقی و اثر آن بر تعطیلی حج و در سایه توصیف و تحلیل گزارههای فقه مذاهب اسلامی با دادههای کتابخانهای و به شیوه تطبیقی انجام شده است که نتیجه آن، واجبنبودن حج در صورت تأمیننبودن امنیت در سرزمین وحی و مسیر منتهی به آن است.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94092_426f7accfe14777a519e22f08ba371b4.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823A Consideration of the Word "Ahl al-Bayt" in Sunni and Shia Thoughts with Focus on Sunni Sourcesواکاوی واژه «اهل البیت» در اندیشه فریقین با تأکید بر منابع اهل سنت295794093FAعبدالرحمن باقرزادهاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندرانJournal Article20180313Understanding the meaning of words and the process of their evolution in the context of time and place has a great role in comprehending religious texts, and differences in understanding words greatly affect the emergence of intellectual differences and even sectarian divisions. Historical pieces of evidence suggest that with the advent of Islam, new words found their way into the public discourse, just as many words diverging from their original senses took on new meanings in public conversations. One of these words was "Ahl al-Bayt", which despite being a combination of two common words, took on a distinctly religious color and was widely adopted by Muslims. The question is: what are the differences in the approach of Muslims to explain the meaning of the word and which approach is accurate? The purpose of this article is to present the approaches and offer the espoused viewpoint with focus on Sunni sources through a descriptive and analytical method, and its findings indicate a distinction between the lexical meaning and the religious meaning.آشنایی با عمق معنای واژهها و فرایند تحول آنها در بستر زمان و مکان، نقش بسزایی در فهم متون دینی دارد و اختلاف در فهم واژهها تأثیر شگرفی در بروز تفاوتهای فکری و حتی انشعاب مذاهب ایفا میکند. شواهد تاریخی نشان میدهد با ظهور اسلام، واژههای جدیدی وارد محاورات عمومی گشت، چنانکه بسیاری از واژهها نیز از وضع اولیه در محاورات مردمی فاصله و معنای جدیدی به خود گرفتند. یکی از این واژهها، واژه «اهل البیت» بود که هرچند از لغات متداول ترکیب شد، کاملاً رنگ خاص مذهبی به خود گرفت و مورد توجه و عنایت مسلمانان واقع شد. پرسش این است که رویکرد مسلمانان در تبیین معنای واژه مزبور چه تفاوتهایی دارد و کدام رویکرد با واقعیت منطبق است. هدف این مقاله ارائه رویکردها و بیان دیدگاه منتخب با تأکید بر منابع اهل سنت با روش توصیفی ـ تحلیلی است و یافتههای آن نیز حاکی از جدایی بین وضع لغوی و معنای مصطلح دینی میباشد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94093_f81af08bc8c5029d90895f2580fdf9d2.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823Reformation of the Theoretical Foundations of Ibadiyya with Focus on Rejecting Accusationsتجدید بنای پایههای نظری اباضیه با تأکید بر اتهامزدایی597794094FAحمید ملک مکاناستادیار گروه مبانی نظری اسلام، دانشگاه تهرانابراهیم قاسمیدانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهبحبیب حاتمی کن کبوداستادیار گروه معارف، دانشگاه لرستان.Journal Article20170531Reform is one of the important issues in religious matters. The most important reform that the contemporary Ibadiyya have undertaken and has, of course, been very successful is the rejection of accusations. When faced with accusations from sects or personalities, the Ibadis were forced to reject such accusations in order to survive in the Islamic world. This paper, with a descriptive-analytical approach, deals with three important accusations and explains the Ibadis’ remarks in rejecting these accusations: 1. Associating Ibadis with Khawarij, 2. Resorting to violence, and 3. Disdaining the companions of the Prophet. It is to say that these accusations have greatly annoyed the Ibadis.تجدید بنا یکی از موضوعات مهم در مسائل مذهبی به شمار میرود. مهمترین تجدید بنایی که اباضیه معاصر انجام دادند و البته در آن هم بسیار موفقبودند، بحث اتهامزدایی است. اباضیان هنگامی که با اتهامهایی از طرف مذاهب یا شخصیتها روبهرو شدند، برای ادامه حیات خود در جهان اسلام ناچار شدند دامان خود را از اینگونه اتهامات پاک و منزه کنند. این مقاله با رویکرد توصیفیـتحلیلی عهدهدار است به سه اتهام مهم مهم بپردازد و سخنان اباضیه در رد این اتهامات را تبیین کند: ۱. انتساب اباضیه به خوارج، <br /> ۲. روحیه خشونتطلبی و ۳. کراهت از صحابه. گفتنی است این اتهامات بسیار موجب آزردهخاطرشدن اباضیه شده است.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94094_f721546e3c3e046e571f8d4d3c67944b.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823Political and Social Consequences of the Presence of Salafis in Afghanistanپیامدهای سیاسی و اجتماعی حضور سلفیان در افغانستان7910094095FAسید ابوالحسن نوابدانشیار گروه مذاهب فقهی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20190305The emergence of Salafism and extremism in contemporary Afghan society is one of the major problems that has engulfed much of the community. This thought, among some of the Sunnis of Afghanistan, has created some sort of conflict and intellectual tension in the area of ideological and jurisprudential issues of the country and the Islamic community of Afghanistan. Salafi scholars regard Sufi sects, whose trends of thought are followed by the majority of Afghan Sunnis, as superstitious and heretical in religion, who have, through their impact on academic centers and tribal leaders, changed the minds of many students and followers of Maturidi school of thought and pushed them away from Maturidi rationalism. The emergence of religious and political groups and influential parties such as the Taliban and Afghan Arabs in political and social spheres is also a prominent consequence of this phenomenon. In this article I seek to examine this phenomenon and its political and social consequences.ظهور تفکر و راه و رسم سلفیگری و افراطگرایی در جامعه معاصر افغانستان از جمله معضلات بزرگی است که دامنگیر بخش زیادی از جامعه شده است. این تفکر در میان بخشی از اهل سنت افغانستان، نوعی تقابل و تنشهای فکری را در حوزه مباحث اعتقادی و آثار فقهی کشور و جامعه اسلامی افغانستنان به وجود آورده است. عالمان سلفیْ فرقههای صوفیه را که بیشتر اهل سنت افغانستان از پیروان این جریانهای فکری به حساب میآیند، خرافهپرست و بدعتگذار در دین دانسته و با نفوذ در مراکز دانشگاهی و سران اقوام، افکار بسیاری از دانشجویان و پیروان مکتب ماتریدیه را تغییر داده و از تفکر عقلگرایی ماتریدی دور ساختهاند. شکلگیری جریانها و گروههای دینی و سیاسی و احزابِ تأثیرگذاری نظیر طالبان و افغانالعرب در عرصههای سیاسی و اجتماعی نیز از پیامدهای برجسته این پدیده است. نگارنده در این مقاله در تلاش است به بررسی این پدیده و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن بپردازد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94095_6d1ab19450d09b44015a4e0e388aa390.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823Rationalism and Irrationalism in Ḥadīqat al-Ḥaqīqaخردستایی و خردگریزی در حدیقه الحقیقه10112394096FAفاطمه امامیاستادیار گروه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنشهین اوجاق علیزادهاستادیار گروه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنصدیقه سناییدانشجوی دکتری ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنJournal Article20181203Rationalism as a fundamental component and core material has always been an element of Iranian poetry and art, since social excellence and perfection of civilization depend on rationality and deployment of this element in the worldview. Although "naturalism" has been the dominant tradition of the Khorasani style, however, the poets of this style have not ignored rationalism, and wisdom-related themes in the poems of this category are evident. The purpose of this article is to investigate the position of this element in Sanā'ī's poems and mainly in <em>Ḥadīqat al-Ḥaqīqa</em>. Examination of the content of <em>Ḥadīqat al-Ḥaqīqa</em> indicates high frequency of the themes and concepts related to wisdom and rationality to this poet, just as the fact that the word <em>’aql</em> (intellect) was repeated 13 times, <em>khirad</em> (wisdom) and its cognates were repeated 3 times, <em>‘aql kullī </em>(universal intellect) was repeated 9 times and <em>al-Lubāb</em> occurred once in 22 verses of the first chapter of the poetry collection of <em>Ḥadīqat al-Ḥaqīqa</em> illustrates Sanā'ī's rational and wise approach in the book.خردگرایی به مثابه مؤلفهای بنیادین و کارمایهای اساسی، همواره جزئی ثابت در شعر و هنر ایرانی بوده است؛ چه تعالی اجتماعی و تکامل تمدن، متوقف بر خردورزی و بهرهمندی از این عنصر در جهانبینی است. اگرچه سنت غالب سبک خراسانی، «طبیعتگرایی» بوده است، با این همه شاعران این سبک فکری، به خردگرایی نیز بیتوجه نبودهاند و مضامین مرتبط با خرد در میان اشعار این دسته بهخوبی هویداست. هدف از این نوشتار بررسی جایگاه این عنصر در شعر سنایی و عمدتاً در <em>حدیقه</em> <em>الحقیقه</em> است. بررسی محتوای <em>حدیقه</em> <em>الحقیقه</em> حکایت از بسامد بالای مضامین و مفاهیم مرتبط با خرد و خردگرایی نزد شاعر آن دارد، به طوری که تکرار 13 بار واژه «عقل»، 3 بار واژه «خرد» و ترکیبات آن، 9 بار «عقل کلی» و 1 بار «اللباب» در 22 بیت فصل اول منظومه <em>حدیقه</em> <em>الحقیقه</em> نشان از رویکرد عقلایی و خردمندانه سنایی در کتاب دارد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94096_2b42acb945a69f811970055f23abd45e.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823The Doctrine of Intercession in the Written Legacy of Shafi'i Sect and Explaining Its Difference from the View of the Takfiri Salafistsآموزه شفاعت در میراث مکتوب مذهب شافعی و تبیین تمایز آن با دیدگاه سلفیان تکفیری12514594098FAرسول رضویدانشیار گروه کلام دانشگاه قران و حدیث قممهدی جعفرزادهدانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قران و حدیث قممحمدرضا قاسمیدانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قران و حدیث قم.Journal Article20170814Intercession is one of the common beliefs among all Islamic sects, where there only differences among them over the manner of its realization. One of the differences is about the intercession of the Prophet (s) after his demise, which is believed by Takfiri Salafis to be an example of polytheism. The importance of this issue and its damaging consequences for the excommunication of Muslims and increasing divisions makes it necessary to examine this belief in important Islamic sects. This research is designed to clarify the Shafi'i view, as one of the four Sunni jurisprudential sects, about the doctrine of intercession, and was conducted using library-documentary method for data collection and descriptive-analytical method for data processing. An examination of the views of Shafi'i scholars suggests that, contrary to the view of the Takfiri Salafis, seeking intercession from the Prophet (s) after his demise according to Shafi'i view is neither prohibited, nor does it lead to polytheism and heresy. Instead, it is a means of his reverence and one of the definite ways of attracting his intercession to visit the grave of the Prophet (s) and salute him next to his grave.شفاعت، از جمله مسائل مشترک میان تمام مذاهب اسلامی است، و تنها در چگونگی آن اختلاف نظرهایی وجود دارد. یکی از این اختلافات، طلب شفاعت از پیامبر، پس از رحلت ایشان است که به اعتقاد سلفیهای تکفیری این عمل، مصداق شرک است. اهمیت این مسئله و نتایج خسارتبار آن در تکفیر مسلمانان و افزایش اختلاف، ضرورت بررسی این اعتقاد را در مذاهب مهم اسلامی مشخص میسازد. این تحقیق با هدف دستیابی به دیدگاه شافعی به عنوان یکی از چهار مذهب فقهی اهل سنت درباره آموزه شفاعت تدوین شده است. این تحقیق در مقام گردآوری به روش اسنادی ـ کتابخانهای، و در مقام داوری به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. بررسی آرای علمای شافعی حاکی از این مطلب است که برخلاف نظر سلفیهای تکفیری، طلب شفاعت از پیامبر پس از رحلت آن حضرت، به نظر شافعی نه تنها هیچ منعی ندارد و موجب شرک و کفر نمیشود، بلکه زیارت قبر رسول خدا و درودفرستادن بر ایشان در کنار قبر آن حضرت، موجب تعظیم ایشان است و یکی از اسباب قطعی جلب شفاعت آن حضرت به حساب میآید.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94098_0e3d376cf68fc217922ea3549d91a307.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823Polytheism of Meccan Polytheists from the Viewpoint of Imamiyya and Ahl al-Hadith up to Ibn Taymiyyaشرک مشرکان مکه از نگاه امامیه و اهل حدیث تا ظهور ابنتیمیه14716894099FAمهدی فرمانیاندانشیار گروه مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهبعبدالرحیم رضاپوردانش آموخته دکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20170918Ahl al-Hadith and Imamiyya disagree on how to determine the limits of the meaning of divinity [Rububiyyat], and consequently on the meaning of polytheism in divinity, but both share the belief that the polytheists of Mecca attributed partners to God in divinity and providence of the world, and thus worshiped idols. In fact, it was the belief in divinity of idols that led the Meccan polytheists to worship them. In this regard, the mission of the Prophet (s) was to dissuade the Meccan polytheists from polytheism in divinity and consequently from polytheism in worship, and guide them to monotheism in divinity and then to monotheism in worship. So unlike Wahhabism, Ahl al-Hadith and Imamiyya hold that the Meccan polytheists not only followed polytheism in worship, but also polytheism in divinity, and basically this false belief was the source of polytheism in worship. Accordingly, it should be said that Ahl al-Hadith, to whose works Wahhabis refer, consider the polytheism of the Meccan polytheists as polytheism in divinity and polytheism in worship as its concomitant.اهل حدیث و امامیه در تعیین حدود معنای ربوبیت و نتیجتاً در تعیین حدود معنای شرک ربوبی با هم اختلاف نظر دارند؛ اما هر دو در این باور مشترکاند که مشرکان مکه در ربوبیت و تدبیر جهان، برای خداوند شریک در نظر میگرفتند و به همین جهت، بتها را میپرستیدند. در واقع، باور به ربوبیت بتها بود که منجر به عبادت آنها از سوی مشرکان مکه شد. در این راستا، بعثت پیامبر اسلام(ص) نیز بدین منظور بود که مشرکان مکه را از شرک ربوبی و بالتبع، شرک عبادی بپیراید و آنان را به توحید در ربوبیت و بالتبع، توحید در عبادت رهنمون سازد؛ بنابراین برخلاف وهابیت، اهل حدیث و امامیه معتقدند مشرکان مکه فقط به شرک عبادی مبتلا نبودند، بلکه آنان به شرک ربوبی مبتلا بودند و اساساً همین اعتقاد نادرست، سرمنشأ شرک عبادی بود؛ بر همین اساس باید گفت اهل حدیث که وهابیت به آثار آنان استناد میکنند، شرک مشرکان مکه را شرک ربوبی، و شرک عبادی را لازمه شرک ربوبی میدانند.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94099_8147659d59ac3c96dba38d9b55a5da66.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823The Existential Right Path in the Qur’an with Focus on the Views of Allāma Ṭabāṭabā’ī and Ayatollah Jawādī Āmulīصراط مستقیم تکوینی در قرآن با تأکید بر آرای علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی16918594100FAرضا الهی منشاستادیار گروه عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره) دانشگاه ادیان و مذاهبمصطفی فرهودیدانشجوی دکتری عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20170222The right path is one of the fundamental teachings of the Qur’an, which from God’s point of view is only one path. It is on this basis that in the Qur'anic culture, the right path is divided into two categories: "existential" and "legislative". Considering that God the Almighty has created the system of existence based on monotheism and justice by His all-inclusive mercy, and has established and moved the beings on the existential right path, in this culture, the existential right path is "immutable", "unalterable" and "incontestable", and God, the Almighty, has existential proximity to all beings and existential dominance over them. Allāma Ṭabāṭabā’ī proves the existential right path based on two middle terms—absolute ownership and the becoming or transformation of contingent beings toward the Exalted Existent—and Ayatollah Jawādī Āmulī explains it in terms of two middle terms<strong>—</strong>absolute divinity and movement of contingent beings whose mover is the Divine Essence. Assuming the existential right path, this paper seeks to prove this type of path, which is based on the relationship between "the Divine Truth and the beings", from the viewpoints of the two great exegetes of the Qur’an, Allāma Ṭabāṭabā’ī and Ayatollah Jawādī Āmulī.صراط مستقیم از آموزههای اساسی قرآن کریم است که از منظر حق سبحانه، یک راه بیش نیست. بر همین اساس است که در فرهنگ قرآنی، صراط مستقیم به دو قسمِ «تکوینی و تشریعی» تقسیم میشود. با توجه به اینکه خداوند متعال بر اساس رحمت رحمانی، نظام هستی را بر توحید و عدالت ایجاد کرده و به اقتضای رحمت عامه خود، موجودات را بر صراط مستقیم تکوینی حق قرار و حرکت داده است، در این فرهنگ، صراط مستقیم تکوینی «تغیرناپذیر، تحویلناپذیر و تقابلناپذیر» است، و حق تعالی به همه موجودات قُرب تکوینی، و بر همه آنان اِحاطه وجودی دارد. علامه طباطبایی صراط مستقیم تکوینی را بر اساس دو حد وسط مالکیت مطلقه و صیرورت ممکنات به سوی حق سبحانه اثبات میکند و آیتالله جوادی آملی آن را با دو حد وسط ربوبیت مطلقه و حرکت ممکنات که متحرک اصلی آن ذات اقدس الهی است، تبیین میکند. این مقاله ضمن اینکه ناظر به صراط مستقیم تکوینی است، سعی بر آن دارد این قسم از صراط را که بر مدار رابطه «حق و خلق» استوار است، از دیدگاه دو مفسر سترگ، یعنی علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی اثبات کند.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94100_7ac2cb13a275969ea00a55b6110ad902.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823A Critical Study of Ibn Taymiyya's Approach to Interpreting Ambiguous Verses of the Qur’an according to the views of Allāma Ṭabāṭabā’īبررسی انتقادی رویکرد ابنتیمیه در تفسیر آیات متشابه با رجوع به آرای علامه طباطبایی18720794102FAعلی اله بداشتیاستاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه قم.کبری خان آبادیدانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه قمJournal Article20180526Drawing upon a descriptive-analytical method, this paper firstly defines, examines and compares the exegetic approaches of Ibn Taymiyya and Allāma Ṭabāṭabā’ī, and by introducing their exegetic methods, in the next step, explores the consequences of the two exegetic approaches for one of the most important Quranic themes – the distinction between clear and ambiguous verses and the interpretation of each one in their views. In the last step, this paper evaluates these views, and thereby will compare the two exegetic approaches – that one is on the basis of hadiths and the other based on an intellectual method. It seems that the exegetic approach of Ibn Taymiyya on the basis of hadiths is not a reasonable and reliable method to interpret the ambiguous verses of the Qur’an. In contrast, the prior objectivity of intellect in the method of Allāma Ṭabāṭabā’ī distinguishes clear verses from ambiguous ones in a systematic manner, and maintains both canonical principles and intellectual exploration in parallel with interpreting both groups of verses..این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا به تعریف، تنقیح و مقایسه روش تفسیری ابنتیمیه و علامه طباطبایی میپردازد و با معرفی شیوه تفسیری این دو، در گام بعدی به تحلیل پیامد هر دو روش تفسیری بر یکی از مهمترین موضوعات قرآنی- یعنی تمایز آیات محکم و متشابه و تفسیر هر یک از این دو در نگاه آنان- توجه دارد. ارزیابی این نگرشها واپسین گام این مقاله است که طی آن دو روش تفسیری- که یکی مبتنی بر شیوه مأثور و دیگری مبتنی بر شیوه معقول است- مقایسه خواهد شد. به نظر میرسد روش تفسیری مأثور ابنتیمیه راه معقول و مطمئنی را برای تفسیر آیات متشابه قرآن در اختیار ندارد. در مقابل، موضوعیت ممتاز عقل در روش تفسیری علامه طباطبایی، آیات محکم و متشابه را به شکلی روشمند از یکدیگر متمایز میکند و در تفسیر هر دو گروه از آیات، جانب ادب شرعی و کاوش عقلی را به موازات یکدیگر پاس میدارد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94102_0d311f9144d7994fb44962418ff73cf5.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823Recovering the Themes of the Theological Arguments of the Infallible ones (as) in Iḥtijāj of Ṭabarsī and Analyzing the Role of These Arguments in the Growth of Theologyبازشناسی موضوعهای احتجاج کلامی معصومان در کتاب احتجاج طبرسی و تحلیل نقش این احتجاجها در رشد دانش کلام20922894103FAمحمد باقر محمدی لائینیاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساریJournal Article20180917Religion needs to be explained, defended, and promoted, and the first stage of this was carried out by the Prophet (s) and his infallible progeny (a), and in the next step, it is up to religious scholars to do so, one of whose methods is debate. There have been narrated many debates from the Infallibles and the theological and religious scholars, which include some explanations and interpretations of the principles and foundations of religion by the Infallibles or their defenses thereof. So, it is important for us to get acquainted with these debates and particularly to know what themes and areas were subject to skepticisms at that time and how the infallible Imams have discussed and responded to them. Having a look at the theological arguments of the Infallibles (a), this article aims to provide an account of the issues raised in these arguments in <em>Iḥtijāj</em> of Ṭabarsī, and analyzes the role of these arguments in the growth of theology. Although a study of the arguments of the Infallibles (a) requires a considerable background, a research with the purpose of reporting the themes raised in the theological arguments of the Infallibles and analyzing the growth of theology based thereon is unprecedented.«دین» نیاز به تبیین، دفاع و دعوت دارد<strong>، </strong>که مرحله اول بر عهده پیامبر اسلام و اهل بیت پاک او(ع) و مرحله بعد بر عهده عالمان دین استویکی از شیوههای آن مناظره است. از معصومان(ع) و عالمان دینی و کلامی مناظرههای فراوانی نقل شده است که بخشی از تبیین و تفسیرهایی که حضرات معصوم از اصول و مبانی دین ارائه کردهاند یا دفاعیاتی که از آن داشتهاند، ضمن همین مناظرههای کلامی آمده است. پس برای ما مهم است که با این مناظرات آشنا شویم و خصوصاً بدانیم شبهات آن زمانها در چه موضوعات و زمینههایی بوده است و اینکه امامان ما چگونه از آنها بحث کرده و به آنها پاسخ دادهاند. این مقاله بر آن است که با نگاهی به احتجاجهای کلامی معصومان، گزارشی از موضوعات مطرحشده در این احتجاجها که در کتاب <em>احتجاج</em> طبرسی آمده است، ارائه کند و نقش این احتجاجها در رشد دانش کلام را تحلیل نماید. گرچه مطالعه و تحقیق درباره احتجاجهای معصومان(ع) از پیشینه قابل ملاحظه برخوردار است،تحقیقی با هدف گزارش موضوعات مطرحشده در احتجاجهای کلامی معصومان و تحلیل رشد دانش کلام بر اساس آنها سابقه ندارد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94103_25dfdb2df5b87bda31b7460259786b51.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823Critique of Shaykhiyya Methodology in Understanding Religionنقد و بررسی روششناسی شیخیه در فهم دین22924694105FAعزالدین رضانژاددانشیار گروه کلام و مذاهب جامعة المصطفی العالمیةمحمدرضا مصحفیدانشجوی دکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20170514In the thirteenth century AH, with the emergence of a person named Shaykh Aḥmad Aḥsā'ī among the Shiite scholars, new principles were introduced in Imamiyya methodology that were deployed by the successors of Aḥsā'ī and became the origin of some new teachings. This methodology eventually resulted in some heresies and divisions in Shia that finally led to the establishment of Shaykhiyya. The most important principles of Shaykhiyya methodology include the belief in elimination of some verses from the Qur'an, the belief in apparent meanings of hadiths as proofs without regard to the method of the Usulis, relying on a hadith merely based on it being transmitted by reliable transmitters, ignoring the method of scholars of rijāl and dirāya in authenticating hadiths. The deployment of these methods had consequences such as excluding the Divine Book from, and including fabricated and weak hadiths inconsistent with the common sense, in sources of religious knowledge, which in turn resulted in devious and exaggerated beliefs. In this paper, the principles of Shaykhiyya methodology have been reviewed using descriptive-analytic method and criticized using the method of library resources.در قرن سیزدهم هجری با ظهور شخصی به نام شیخ احمد احسایی در میان علمای شیعه، مبانی جدیدی در روششناسی امامیه مطرح گردید و این مبانی را جانشینان احسایی به کار گرفتند و مبدأ برخی از آموزههای نو شد. این روششناسی در نهایت به بدعتها و انشقاقاتی در مذهب شیعه منجر شد و سرانجام فرقه شیخیه را بنیان نهاد. مهمترین مبانی روششناسی شیخیه عبارتاند از اعتقاد به حذف آیاتی از قرآن، قائلشدن به حجیت ظواهر روایات بدون اعتنا به روش اصولیان، مراجعه به حدیث به صرف نقل ثقه و اهمیتندادن به روش علمای رجال و درایه در اعتبار حدیث، که بهکارگیری این روشها پیامدهایی چون حذف کتاب الهی و دخالت احادیث مجعول و ضعیف و نامنطبق با عقل سلیم در منابع معرفتی را به دنبال داشته و نتیجه آن باورمندی به عقاید انحرافی و غلوآمیز بوده است. در این نوشتار مبانی روششناسی شیخیه با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای بررسی و نقد شده است.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94105_70ac6309565687176298d52789ce0892.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823Recitation of the Suras containing prostrations (‘Azīma) of the Qur’an in Prayers from the Viewpoint of the Fiqh of Islamic Sectsبازکاوی حکم قرائت سوره عزیمه در نماز از منظر فقه مذاهب اسلامی24727394106FAمحمد امامیدانشیارگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهدسیدمهدی نقیبیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد.محمد مهدی یزدانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد.Journal Article20161016One of the obligatory acts of prayers is recitation of Sura al-Ḥamd or al-Fātiḥa, over which all Islamic sects have consensus. After reciting Sura al-Fātiḥa, it is obligatory to recite another sura of the Qur'an, which is a matter of disagreement among jurists in several ways. One is the necessity of reciting a complete sura or the possibility of resting content with the recitation of a few verses, and the other is the permissibility of reciting the suras containing obligatory prostrations. This study based on the hadiths from the Prophet (s) and the Ahl al-Bayt (a) examines the latter issue, namely, the permissibility of reciting the suras containing obligatory prostrations (‘azīma) in obligatory prayers. In this paper, we begin by introducing the concepts of sura and ‘azima, and then discuss and analyze different issues regarding the permissibility of reciting the ‘azīma suras in prayers, using library method. In the end, we conclude that the recitation of the ‘azīma suras is permissible based on certain hadiths and other arguments.یکی از واجبات نماز، قرائت است که به اتفاق تمام مذاهب اسلامی، خواندن سوره حمد واجب است. بعد از قرائت فاتحه، قرائت سورهای دیگر از قرآن لازم است که این مطلب از چند جهت مورد اختلاف فقها است. یکی لزوم قرائت سورهای کامل یا امکان اکتفا به چند آیه و دیگر جواز قرائت سوره دارای سجده واجب. این جستار بر اساس روایات پیامبر اکرم(ص) و روایات اهل بیت)ع) به مطالعه مسئله دوم یعنی جواز قرائت سوره سجدهدار (عزیمه) در نماز واجب پرداخته است. در این مقاله پس از مفهومشناسی سوره و عزیمه، به شیوه کتابخانهای اقوال مختلف در زمینه جواز قرائتِ سوره عزیمه در نماز مطرح و تحلیل وبررسی میشود و در پایان دیدگاه نویسندگان، که حرامنبودن قرائت سور عزیمه در نمازهای واجب است، با توجه به روایات و دیگر دلایل مطرح خواهد شد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_94106_4f81c863c8c03aad840b6d2706a9ac53.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461120190823The Complete version of this issue and its cover pagesنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی1290101940FAJournal Article20190322https://mazaheb.urd.ac.ir/article_101940_be7f8e27be03d64c12ee957d329bdc9b.pdf