دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220A Consideration of the Argot Theory of Bāṭinīs and Akhbārīs about the Language of the Qur’anبررسی نظریه عرف خاص زبان قرآن در نگاه باطنی و اخباری830105479FAحمید کوه پیمادانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانمحسن قاسم پوراستاد گروه علوم قران و حدیث دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20170716An important theory regarding the language of the Qur’an is the argot view. Generally speaking, there are two versions of the theory mainly held by Bāṭinī esoteric interpreters of the Qur’an and Akhbārīs. On this theory, the Qur’an is addressed to, and understood by, only a certain group of people. The two intellectual currents cite Quranic verses and hadiths in order to substantiate their claim as the only correct and predominant understanding of the Qur’an. The main challenge for the two intellectual currents was their treatment of reason and its place in Quranic exegesis. Both currents ignore the place of reason in Quranic understanding and knowledge, dismissing it as limited and unreliable. This paper is an inquiry into their treatment of Quranic exegesis, particularly their focus on reason’s source; the inquiry deploys a descriptive and analytic method. The two influential exegetical strands hold an exclusivist view of Quranic understanding, and despite differences in their history and goals, they both agree over the rejection of reason in face of explicit text.یکی از نظریات مطرح در حوزه زبان قرآن در بین قرآنپژوهان، دیدگاه زبان عرف خاص دانستن قرآن است. در یک نگاه کلی این نظریه دو تلقی دارد که عمدتاً در بین مفسران باطنی و اخباریان است. بر اساس این باور، تنها عدهای خاص مخاطب قرآنند و فقط ایشان به فهم قرآن نائل میشوند. هر دو جریان فکری مورد نظر با بهرهگیری از آیات و روایات در پی تثبیت اندیشه و فهم خود، به عنوان تنها تفکر غالب و صحیح در فرایند فهم قرآن، بودهاند. مواجهه با عقل و جایگاه آن در تفسیر قرآن چالش اصلی این دو جریان فکری است. هر دو جریان فکری در مسیر فهم و معرفت قرآنی به جایگاه عقل چندان توجهی نداشته، توانایی عقل را در این مقام محدود و غیر قابل اعتماد میدانند. این پژوهش جستاری است درباره مواجهه این دو جریان فکری با تفسیر قرآن، بهویژه از رهگذر توجه آنان به منبع عقل، که به روشی توصیفی و تحلیلی سامان یافته است. این دو جریان تاثیرگذار تفسیری با دیدگاه انحصارگرایانه خود در فهم قرآن، با وجود تفاوتهایی که در تاریخچه و اهدافشان دارند، در تخطئه عقل در مقابل نص دارای اشتراک موضع دارند.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105479_0a63507adf291244dee36301777e3e75.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220Legitimacy of Relation between Approximation of Denominations and Religious Truths According to the Qur’anمشروعیت رابطه تقریب مذاهب با حقایق دینی با استناد به قرآن3254105480FAاحمد متقی زادهاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایراننعمتالله صفری فروشانیاستاد گروه تاریخ اهل بیت، جامعۀ المصطفی العالمیه، قم، ایران.Journal Article20170507<span>For over a century now, the idea of approximation has been propounded by reformers of Islamic denominations in scholarly, cultural, social, and political milieus. This paper aims to account for legitimacy of the relation of the idea of approximation of denominations with religious facts and realities. The idea of approximation can serve as a legitimate and appropriate path for followers of Islamic denominations to knowledge of religious facts and realities. Thus, we deploy a library-documentary method with a descriptive-analytic approach in order to interpret and analyze Quranic verses that seem to be concerned with the issue, and then verses that imply the permissibility of approximation in general and by way of priority. The investigation requires an accurate understanding of the function of approximation of denominations, which might serve as a right ground for inquiring into, and discovering, religious facts and realities among followers of the denominations. Lack of such understanding might lead followers of Islamic denominations to extremes of excess and negligence concerning religious matters—which are at odds with the true mission of the religion. Thus, it has been emphasized that the idea of approximation is not an end in itself, although it is a rational necessity as a preparation and as a right bedrock for the discovery of religious truths and realities and the discourse of peaceful coexistence of Muslims in accordance with religious brotherhood as opposed to the discourse of division, enmity, and excommunication.</span>اندیشه تقریب بین مصلحان مذاهب اسلامی بیش از یک قرن است در محافل علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی به شکل یک نیاز ضروری در جهان اسلام مطرح است. هدف از این نوشتار تبیین مشروعیت رابطه اندیشه تقریب مذاهب با واقعیت و حقایق دینی است. اندیشه تقریب با استناد به آیات قرآن کریم میتواند برای رسیدن به واقعیات و حقایق دینی برای پیروان مذاهب اسلامی یک طریق مشروع و مناسب باشد؛ از این رو با بهرهگیری از روش اسنادی و کتابخانهای با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا آیاتی که بهطور خاص ظهور در مسئله دارند تفسیر و تحلیل محتوا شدهاند و در مرحله بعد آیاتی که به نحو عام و به طریق اولویت دلالت بر جواز اندیشه تقریب دارند. ضرورت این کاوش درک صحیح از کارکرد اندیشه تقریب مذاهب است که میتواند زمینه مناسبی برای تحقیق و کشف واقعیت و حقایق دینی در بین پیروان مذاهب شود و نبود آن ممکن است پیروان مذاهب اسلامی را بهافراط یا تفریط در مسائل دینی بکشاند؛ رفتاری که با رسالت واقعی و حقیقت دین منافات دارد. به این سبب تأکید شده که اندیشه تقریب فینفسه هدف ذاتی نیست؛ اما وجودش، بهعنوان مقدمه، ضرورت عقلی دارد و بستری مناسب برای کشف حقایق و واقعیتهای دین و گفتمان همزیستی مسالمتآمیز بین مسلمانان بر اساس اخوت دینی در مقابل گفتمان تفرقه، عداوت و تکفیر است.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105480_067a1614568f4b68123851bf7fb1af42.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220An Analysis of Implications and Consequences of Salafism for Semantics of Transmitted Attributesتحلیل لوازم و پیامدهای دیدگاه سلفیه در معناشناسی صفات خبری5674105481FAکمیل شمس الدینی مطلقدانشجوی دکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانعلی اله بداشتیاستاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه قم، قم، ایران.مصطفی سلطانیاستادیار گروه مذاهب اسلامی (کلامی)، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20180308Since early centuries AH in the Islamic world, various interpretations were proposed for certain Quranic verses and the Prophet’s hadiths—attributes in these texts were later dubbed as “transmitted attributes” (<em>al-ṣifāt al-khabariyya</em>): attributes ascribed to God in religious texts, although it rationally seems impossible to ascribe them to Him in their literal meanings. Various accounts have been proposed of how they should be ascribed to God: anthropomorphism, interpretivism, and relegationism. In their analysis of such attributes, Salafis have adopted relegationism: ascription of the attributes to God, without interpreting them away. They do ascribe transmitted attributes to God in their literal meanings, although they acknowledge their failure to understand their quality. The Salafi semantics of transmitted attributes implies divesting God of His attributes, the denial of linguistic miracles of the Qur’an, and the impossibility of self-knowledge. This paper adopts an analytic-critical approach to consider the Salafi semantics of transmitted attributes. Their account contradicts the connotations and even apparent denotations of verses in which people are commanded to reflect and reason. Furthermore, the denial of the linguistic miracle of the Qur’an is not compatible with its eloquence.از سدههای نخست قمری، در جهان اسلام، دیدگاههای مختلفی درباره تفسیر برخی از آیات و روایات نبوی پدید آمد که بعدها صفات مذکور در آنها به صفات خبری شهرت یافتند. صفاتی که در متون دینی به خدا انتساب یافتهاند، اما از نظر عقلی انتساب آنها به معنای ظاهری به او محال مینماید. چگونگی انتساب این صفات به خدا دیدگاههای تشبیهگرایی، تأویلگرایی و تفویضگرایی را پدید آورده است. سلفیان در تحلیل این صفات از دیدگاه تفویضگرایی، به معنای اثبات بلا تأویل، پیروی میکنند. آنان صفات خبری را به معنای ظاهری و حقیقی به خدا نسبت میدهند، اما خود را از فهم کیفیت آنها ناتوان میدانند. تعطیلگرایی، انکار اعجاز زبانی قرآن و امکان نداشتن شناخت خدا لازمه دیدگاه سلفیان در معناشناسی صفات خبری است. این مقاله با رویکرد تحلیلی- انتقادی، دیدگاه سلفیه در معناشناسی صفات خبری را بررسی کرده است. دیدگاه آنان بر خلاف مفاد و حتی ظاهر آیاتی است که در آنها به تدبر و تعقل امر شده است. انکار اعجاز زبانی قرآن نیز بر خلاف فصاحت و بلاغت آن است.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105481_d6bcd32c8dc4032a68abe1056db35173.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220Typology of Doctrinal and Theological Conflicts between Neo-Salafists and Traditional Salafism.گونهشناسی تضادهای عقیدتی و کلامی نوسلفیان و جریان سلفیه سنتی76106105482FAحمید ایمانداراستادیار گروه علوم قرآن و فقه دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانمحمد مولویدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.0000-0002-2694-2384Journal Article20170805<span>Salafism as a school is based on a particular conception of foundations and methods of <em>kalām</em>. It was founded by Ibn Taymiyya al-Ḥarrānī. In our time, the advent of neo-Salafism has presented profound challenges to certain traditional Salafi beliefs. Neo-Salafists have adopted different strategies as a consequence of their encounters with traditional Salafi theology and the requirements of the modern world. Some of these strategies include: interpreting away the transmitted attributes as far as attribute-monotheism is concerned (Sayyid Qutb); taking the traditional Salafi reflection on attributes as fruitless; negligence of attribute monotheism on part of prominent traditional Salafists such as Muhammad Qutb and al-‘Awda; rejection of the tripartite division of monotheism to which traditional Salafists generally adhered; providing a reinterpretation of lordly and divine monotheism; replacing inner beliefs and inner permissivism with bodily actions (neo-Salafists such as Sayyid Qutb and Mas‘ari); pervasiveness of excommunications in their interpretations and explanations of certain religious concepts, such as the definition of faith and disbelief as well as some problems of monotheism, government, and legislation; propounding the permissibility of rise against the ruler or legitimacy of peaceful protests by people such as al-‘Awda and al-Qarani; permitting the practice of ijtihad and disputes over the reliability of <em>khabar al-wāḥid </em>(a hadith transmitted by one person).</span>سلفیه مکتبی مبتنی بر تلقی خاص در حوزه مبانی و روشها، بهویژه مباحث اعتقادی و کلامی، است که ابنتیمیه حرانی آن را پایهگذاری کرد. در عصر حاضر با ظهور جریان نوسلفیه، برخی از باورهای قطعی سلفیان سنتی با چالشهایی عمیق مواجه شده است. نوسلفیان در مواجهه با اندیشههای کلامی و اعتقادی سلفیه سنتی و نیز بنا بر مقتضات دوران معاصر، راهبردهای مختلفی را در پیش گرفتهاند. برخی از این راهبردها عبارتند از تأویل صفات خبریه در حوزه توحید صفاتی از سوی سید قطب؛ بیثمر خواندن تعمق سلفیه سنتی در مسئله صفات؛ عنایت نداشتن بزرگان نوسلفیه، مانند محمد قطب و العوده، به طرح توحید صفاتی؛ رد تقسیم ثلاثی توحید که عموماً سلفیه سنتی بر آن اعتقاد دارند؛ تبیین و تفسیر جدید از توحید ربوبی و الوهی؛ قائم مقام قرار دادن فعل جوارحی به جای اعتقاد و استحلال قلبی از سوی نوسلفیانی چون سید قطب و مسعری؛ گسترش رویکرد تکفیری در تفسیر و تبیین برخی مفاهیم دینی، مانند تعریف ایمان و کفر و برخی مسائل مربوط به توحید، حاکمیت و تشریع؛ طرح مسئله جواز خروج بر حاکم یا مشروعیتبخشی به تظاهرات مسالمتآمیز از سوی برخی مانند العوده و القرنی؛ اعتقاد به فتح باب اجتهاد و اختلاف درباره حجیت خبر واحد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105482_7c05a366c6c7610ba037a815d386a7f8.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220An Analysis and Evaluation of Doctrinal and Ethical Norms of Wahhabism in terms of the Prophet’s Practiceتحلیل و ارزیابی هنجارهای اعتقادی و اخلاقی وهابیت بر اساس سیره نبوی108141105483FAمرتضی مزگی نژاداستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران0000000175713476مهلا یزدانیدانشآموخته کارشناسی ارشد و پژوهشگر حوزه علمیه نرجس، تربت جام، ایرانJournal Article20170719<span>Since the Wahhabi current has flourished in the Sunni world and has led to violence against other Muslims, particularly Shi‘as, it is of great importance to study abnormalities of this sect. The Wahhabi current has several dimensions, including beliefs, social behavior, jurisprudential rulings, and political approaches. In this paper, we deploy an analytic-descriptive method to consider norms governing Wahhabism in terms of three models: intellectual, doctrinal, and social. We do so by analyzing Wahhabi beliefs, rulings, and practices. We then identify the roots and grounds of pessimism through a description of how the three models affect each other. Moreover, we consider the Prophet’s practice in order to elicit his favored social behavior, and then we contrast the model to the norms governing Wahhabism in order to uncover the fundamental difference between the two. Thus, Wahhabis’ deviation from the Prophet’s behavioral model has paved the path for their irrational behaviors, which has resulted in pessimism toward the whole Islamic community. Furthermore, we analyze the social model underlying the Prophet’s practice in order to consider global popularity as a significant factor in Islam, and then we evaluate Wahhabis’ social-political behaviors.</span>به علت رشد جریان وهابیت در جهان اهل سنت و خشونتهای برخاسته از آن در مقابل دیگر مسلمانان، بهخصوص شیعیان، آسیبشناسی این فرقه دارای اهمیت بسیاری است. جریان وهابیت دارای وجوه متعددی است، از جمله اعتقادات، رفتار اجتماعی، احکام فقهی و رویکردهای سیاسی. در این مقاله سعی شده است با روش تحلیلی ـ توصیفی هنجارهای حاکم بر وهابیت با ارائه سه الگوی فکری، اعتقادی و اجتماعی بررسی شود. این امر با تحلیلی بر عقاید، احکام و کارنامه عملی وهابیت صورت میگیرد و با توصیف نحوه تأثیرگذاری این سه الگو بر یکدیگر، ریشهها و عوامل بدبینی بازشناسی میشوند. در بخشی دیگر، با بررسی سیره نبوی، الگوی رفتار اجتماعی پیامبر (ص) استخراج خواهد شد و با مقایسه این الگو با هنجارهای حاکم بر فرقه وهابیت، تفاوت بنیادین این دو الگو مشخص میشود. حاصل اینکه دوری فرقه وهابیت از الگوی رفتاری پیامبر اسلام(ص) زمینه رفتاری نابخردانه را فراهم آورده که نتیجهاش چیزی جز ایجاد بدبینی به کل جامعه اسلامی نبوده است. همچنین بر اساس تحلیل الگوی اجتماعی سیره نبوی، مسئله محبوبیت جهانی، به عنوان فاکتوری مهم در اسلام، بررسی و از این طریق رفتار سیاسی اجتماعی وهابیت ارزیابی خواهد شد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105483_0be9213f429abeb65d3f7bd1836640d7.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220A Comparative Consideration and Critique of Accounts of Ashura in Zaydi Sourcesبررسی و نقد تطبیقی گزارشهای عاشورایی منابع زیدیه144166105484FAابراهیم گودرزیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایرانمصطفی صادقیاستادیار گروه تاریخ تشیع، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانسید علی موسوی نژاداستادیار گروه فرق تشیع، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.Journal Article20170709<span>Throughout different times and places as well as audiences, some sermons and talks of Sayyid al-Shuhada’ (Imam al-Husayn the Master of the Martyrs) has undergone changes in certain accounts of Ashura. Reliable Zaydi sources were not immune from such changes. Such hadiths in Zaydi sources can be divided into two categories: first, those that are not solely cited in Zaydi sources, and can indeed be found in Imami and Sunni sources as well, such as Imam al-Husayn’s letter to Banū Hāshim, his sermon in Dhū Ḥusam’s house, and his conversation with Ṭirimmāḥ ibn ‘Adiyy; second, those that are merely cited in Zaydi sources. Indeed, if they are to be found in Imami sources, they must have been transmitted from Zaydi sources: examples of this include the “death is inscribed” (<em>khuṭṭ al-mawt</em>) sermon. This paper deploys a descriptive-analytic method to compare accounts of Ashura in both categories of reliable Zaydi, Imami, and Sunni sources, showing that audiences or times and places have changed through changes in these accounts. We argue that negligence of these changes might occasion inaccurate analyses of these accounts.</span>ظرف زمان و مکان و نیز مخاطب برخی سخنان و خطبههای سیدالشهدا(ع) در برخی گزارشهای عاشورایی تغییر یافته است. منابع معتبر زیدی نیز از این تغییرات مصون نماندهاند. چنین اخباری در منابع زیدی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: نخست اخباری که منابع زیدی در نقل این گزارشها منفرد نیستند و میتوان آنها را در منابع امامیه و اهل سنت نیز مطالعه کرد، همچون نامه امام(ع) به بنیهاشم، خطبه آن حضرت در منزل ذوحُسَم و گفتوگوی ایشان با طِرمّاح بنعدی. دسته دوم اخباریاند که اصلشان تنها در منابع زیدی قابل رصد است و اگر در منابع امامیه دیده میشود، از منابع زیدی به آثار شیعی راه یافته است، همچون خطبه خُطّ الموت. تحقیق حاضر با شیوه توصیفی ـ تحلیلی ضمن مقایسه گزارشهای عاشوراییِ یادشده از هر دو دسته در منابع معتبر زیدیه، امامیه و اهل سنت، از تغییر مخاطب یا ظرف زمان و مکان در این اخبار پرده برداشته، نشان میدهد که بیتوجهی به این جابهجاییها میتواند زمینهساز برداشت و تحلیل نادرست از گزارشها شود.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105484_31876220fb6e6c73790da7d7e473f967.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220Ātashbaygīs: Their Origin and the Place of their Schoolخاستگاه و جایگاه مسلک آتشبیگی168191105485FAاردشیر منظمیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.Journal Article20180309<span>Aside from some of their roots and tendencies, it is right to consider People of the Truth (<em>Ahl al-Ḥaqq</em>) as an old strand of Islam, some of whose thoughts and practices have Shiite traces. Although all of their groups of families have been similarly considered and judged as “People of the Truth” and are said to have affinities with other religions, a reading of their written thoughts reveals deeper findings, indeed. This paper seeks to show that Ātashbaygīs are one of the eleven families of the People of the Truth: while they believe in doctrines traditionally held by the People of the Truth, their fundamental beliefs are based on Twelver Shiism. They seek to obtain the truth by surveying the layers of ethics and mysticism via reflections on Imam ‘Ali’s teachings. Moreover, the inquiry indicates their naming, origin, and connection with the People of the Truth and Musha‘sha‘iyya. The paper deploys a descriptive-analytic approach to show who they are, where they are, and what they believe.</span>اهل حق را گذشته از برخی ریشهها و گرایشها، میزیبد روندی کهن و بالیده بر بستر اسلام بدانیم که بسامدی از پندار و کردارشان نشان از اندیشههای شیعی دارد. با اینکه همه دستههای خاندانی آنان را به نام یکسان اهل حق دیده و داوری کردهاند و گونهای از هموندی را میانشان با دیگر ادیان بازگفتهاند، راستی را، به نوشتار خواندن اندیشههای آنان هویدای یافتههای ژرفتری است. پژوهش پیشا روی بر آن است تا نشان دهد که آتشبیگیان یکی از دودههای یازدهگانه این گروهند که افزون بر جای داشتن در میان باورداشتههای اهل حق، در بنیاد باورها بر مذهب شیعه دوازدهامامی بوده، میکوشند تا با پیمایش لایههای اخلاق و عرفان از راه ویرایی (تمرکز) بر آموزههای امام علی به حقیقت دست یازند. افزون بر آن، جستار از نامواژه، خاستگاه و پیوند آنان با اهل حق و مشعشعیان نشان میبرد. این کاوش در تلاش است تا به شیوه گزارشی ـ پردازشی بنمایاند که اینان کیانند، در کجایند و بر چیستند.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105485_0a8cbcb1e19b3cee57318159c50ab186.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220A Comparison and Assessment of the Views of Contemporary Naqshbandīs and Chishtīs in Razavi Khorasanمقایسه و ارزیابی آرای نقشبندیه و چشتیه معاصر خراسان رضوی194213105486FAعظیم حمزئیاناستادیار گروه تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحیالدین قنبریاستادیار گروه عرفان اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران.عبدالرحیم یعقوب نیادانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20170610<span>Throughout Islamic territories, mysticism and Sufism have manifested in a variety of orders in accordance with demands of time, place, and characters. In southern parts of Razavi Khorasan, the Sufi heritage has been preserved in the form of two Sufi orders: Naqshbandiyya and Chishtiyya. The present research is done in order to learn more about the condition, masters, practices, and <em>dhikrs</em> of the two orders in the contemporary period in southern parts of Razavi Khorasan. The two orders are influenced by Dīvbandī doctrines in eastern Islamic world, and are strongly tied with the religion and Sharia. Masters of these Sufi orders try hard to preserve the Prophet Muhammad’s tradition, and public appearances of their followers are in compliance with the tradition. Their major ritual practice consists in collective assemblies of <em>dhikr</em>. Moreover, theoretical aspects of the Naqshbandī order seem to be stronger than those of the Chishtī order.</span>عرفان و تصوف بنا به مقتضیات زمانی و مکانی و شخصیتی در سراسر سرزمینهای اسلامی خود را در قالب سلسلههای گوناگون نشان داده است. خراسان رضوی از سرزمینهایی است که امروزه در بخش جنوبی آن نمونهای از این میراث در جریان دو سلسله نقشبندیه و چشتیه حفظ شده است. پژوهش حاضر با هدف شناختوضعیت، مشایخ، اعمال و اذکار این دو سلسله در دوره معاصر در جنوب خراسان رضوی انجام شده است.این دو سلسله از آموزههای دیوبندیه در شرق جهان اسلام متأثرند و پیوند محکمی با دین و شریعت دارند. مشایخ این سلسلهها تلاش بسیاری برای حفظ سنت نبوی دارند و مریدانشان با ظواهر متناسب با سنت در اجتماع حاضر میشوند. مهمترین عمل عبادی و آیینی آنان برگزاری جلسات ذکر جمعی است و جنبه نظری نقشبندیه پررنگتر از چشتیه به نظر میرسد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105486_cb0ac7a6774ebf750cf026bf5fa90acc.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220An Analysis of Ghuluww on the Spread of Permissivismتحلیل تأثیر اندیشه غلو بر گسترش اباحیگری216237105487FAمرتضی نصراللهیاستادیارگروه معارف اسلامی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانسید احمد موسویمربی گروه معارف اسلامی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.Journal Article20170722<span>Permissivism (<em>ibāḥa</em>) is a threat to religious communities. It originates from several factors, including <em>ghuluww</em> (exaggeration). A brief consideration of the history of permissivism reveals that wherever there was exaggeration, it was followed by permissivism. In other words, without exaggeration, there will be no ground for permissivism. In this paper, we will begin by providing an account of permissivism exhibited by exaggerators, and then criticize their justifications for permissivism. Since their arguments for avoiding their religious obligations are very weak, we refer to them as “justification” in the negative sense of the term. What is surprising is their tendency to such thought, which arises in turn from their indolence, ignorance, and lack of insight, as well as misuses on part of leading exaggerators and distortions by deviated rulers and statesmen. The present paper deploys an analytic approach to discover the relation between exaggeration and permissivism.</span>اباحیگری از تهدیدهای جوامع مذهبی است. این امر از عوامل متعدد، از جمله تفکر غلو، ریشه میگیرد. با مطالعه مختصر تاریخ این تفکر روشن میشود که هر جا این تفکر پا نهاده، اباحیگری نیز به دنبالش رخ نموده است. به عبارت دیگر، اباحهگری بدون غلو زمینه ظهور ندارد. این تحقیق ابتدا درصدد تبیین وجود روحیه اباحیگری در میان غالیان است، سپس با بیان توجیهات آنان در این مورد، آنها را نقد میکند. از آنجا که دلایل آنان برای فرار از تکالیف بسیار سست و شکننده است، از عنوان توجیه به جای دلیل استفاده شده است. آنچه تعجببرانگیز است تمایل افراد به این تفکر است که خود ناشی از وجود روحیه راحتطلبی و عافیتجویی و کماطلاعی و بیبصیرتی مردم و همچنین سوء استفاده رهبران غالی و تحریک حاکمان و سیاستمداران منحرف است. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی در پی کشف رابطه اندیشه غلو با روحیه اباحیگری است.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105487_fe5ad220807bc20ca4b8e8ec97a00e1d.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220A Consideration of the Views of Shiite and Sunni Theologians concerning the Prophet’s Bewitchmentبررسی آرای متکلمان فریقین درباره سحر شدن پیامبر(ص)240270105488FAسید حمزه عبدالله زادهدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانسیدحسین سید موسویدانشیار گروه آموزشی معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.سید محمد مرتضویدانشیار گروه آموزشی معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.Journal Article20170511<span>Whether the Prophet of Islam Muhammad was bewitched by Lubayd ibn A‘sam the Jewish—as narrated in some hadiths—is a conversial issue among Muslim scholars. Since it is an essential Islamic belief that the Prophet is pure from any flaws, including impacts of magic, we should see how scholars of Islamic denominations have offered theological responses to the story. Those who accept the story as plausible make resort to certain hadiths to show that the impact of magic on the Prophet’s body does not contradict his status as a prophet. On the other hand, others believe that such stories are contrary to the Qur’an, and thus, they count as <em>khabar al-wāḥid</em> (a hadith transmitted only by one person or very few people), which is not reliable as a ground for beliefs. In this paper, we introduce the views of Shiite and Sunni scholars concerning the story, and criticize proponents of the Prophet’s bewitchment. Thus, it is hard to demonstrate that the Prophet was bewitched, because it is incompatible with the Qur’an and the Prophet’s infallibility (<em>‘iṣma</em>). Moreover, <em>Mu‘wwadhatayn</em> (verses of refuge according to which the Prophet was immune from spells) were revealed in Mecca.</span> مسحور شدن پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) ــ طبق بعضی از روایات ــ به جادوی لبید بناعصم یهودی از موضوعات اختلافی میان علمای مسلمان است. از آنجا که اعتقاد به نزاهت پیامبر از هرگونه نقص، از جمله سحر، شاکله ایمان هر مسلمان است، باید دید که علمای مذاهب اسلامی از منظر کلامی چه پاسخی به مسحور شدن پیامبر دادهاند. موافقان سحر پیامبر (ص) با استناد به برخی روایات، تأثیر سحر بر جسم حضرت را منافی شأن نبوت ندانستهاند؛ اما از نظر مخالفان، این احادیث مخالف قرآن و خبر واحدی هستند که در عقاید نمیتوان به آنها تمسک جست. در این مقاله ضمن آشنایی با دیدگاه علمای شیعه و سنی در مسئله مسحور شدن نبی، سخن موافقان نقد شده است. میتوان گفت بنا بر دلایلی چون مخالف با قرآن بودن، عصمت پیامبر و مکی بودن معوذتین، اثبات مسحور شدن پیامبر، نه ثبوت آن، مشکل است.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105488_e07c357868f020cd706253ebfea7516e.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220The Seal of Sainthood according to Imam Khomeini and Ibn ‘Arabīخاتم ولایت از دیدگاه امام خمینی و ابنعربی272290105493FAرضا بنیاسدیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران.Journal Article20170708<em><span>Wilāya</span></em><span> (Sainthood) is the servant’s dependence on his Lord when his ego is annihilated, and this is by God’s supervision over him in order to take him to the ultimate position of proximity and annihilation of his particularities. The seal of sainthood (<em>khatam al-wilāya</em>) is someone who accomplishes the happiness of this world and the afterlife—and someone whose death disrupts the world’s order. Ibn ‘Arabī’s words about the seal of sainthood are confused and vague. He sometimes refers to Jesus as the seal of absolute sainthood, and sometimes he praises ‘Ali so much that he seems to see him as the seal. He sometimes refers to al-Mahdī as the seal of Muḥammadī sainthood, and at some points, he explicitly refers to others as such. Moreover, there are cases in which he refers to himself as the seal of sainthood. As confused as his words might be, Imam Khomeini clearly states that ‘Alī is the seal of absolute sainthood, because of the union of his bright reality with the Prophet Muhammad. He also identifies al-mahdi as the seal of Muhammadi sainthood. This paper seeks to articulate agreements and disagreements between Imam Khomeini and Ibn ‘Arabī over the seal of sainthood. We analyze and compare their views.</span>ولایت قیام بنده به پرودگار است هنگامی که از خود فانی شود و آن به تولیت حضرت حق تعالی نسبت به او است تا او را به نهایت مقام قرب و تمکین برساند. خاتم ولایت کسی است که با او صلاح دنیا و آخرت به نهایت کمال میرسد و نظام عالم با مرگ او مختل میشود. سخنان ابنعربی در باب خاتم ولایت مضطرب و مبهم است. او گاهی با صراحت حضرت عیسی (ع) را خاتم ولایت مطلقه مینامد و گاه از حضرت علی (ع) چنان تعریف میکند که گویا این عنوان را برای آن حضرت میشمارد. خاتم ولایت محمدیه را گاهی حضرت مهدی (عج) معرفی میکند و گاهی بهصراحت آن را شخصی غیر از آن حضرت میداند. او گاهی حتی خود را نیز خاتم ولایت میشمارد. در حالی که نظرات ابنعربی درباره خاتم ولایت ابهام دارد، حضرت امام خمینی، با قاطعیت، خاتم ولایت مطلقه را، به دلیل اتحاد حقیقت نوری حضرت علی با پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی میداند و خاتم ولایت محمدیه را نیز حضرت مهدی معرفی میکند. هدف این پژوهش بیان نقاط اشتراک و اختلاف امام خمینی و ابنعربی درباره خاتم ولایت و تحلیل و تطبیق نظرات ایشان است.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105493_3b76c7e9cce929ae907127d8fc7c550c.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220A Consideration of an Analytic-Critical Reading of Shaykh al-Ishrāq’s Imaginal World according to Mullā Ṣadrāبررسی خوانش تحلیلی ـ انتقادی عالم مثال شیخ اشراق از دیدگاه ملاصدرا292312105489FAوجیهه عادلیدانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم، قم، ایران.مهرداد امیریاستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه لرستان، لرستان، ایرانJournal Article20170626Shaykh al-Ishrāq’s reasons for the belief in the World of Image (<em>‘ālam al-mithāl</em>) include arguments such as the “impossibility of the incorporation of the big in the small” (<em>inṭiba‘ al-kabīr fi-l-ṣaghīr</em>) and “images of dream.” Since the World of Image serves as an intermediate between the material world and the world of intellects, he takes many ontological and epistemological realities to the World of Image. These realities include the formal Heaven and the Hell, formal devils and jinn, pleasant songs and smells experienced by spiritual travelers, forms of angels, origins of supernatural acts and miracles, images of dream, as well as the revelation and inspiration. Ṣadr al-Muta’allihīn endorses the existence of the World of Suspended Images (<em>al-muthul al-mu‘allaqa</em>), but he elaborates the concept and its functions by further explaining and elaborating the thesis, on the one hand, and on the other, by considering objections to Shaykh al-Ishrāq: failure to distinguish “attached imagination” (<em>al-khayāl al-muttaṣil</em>) and “detached imagination” (<em>al-khayāl al-munfaṣil</em>), mirror images not counting as imaginal substances, and dependence of forms of sensory perceptions on attached imagination. This paper deploys an analytic-critical approach to consider Shaykh al-Ishrāq’s arguments and Ṣadr al-Muta’allihīn’s objections, and then it brings their agreements and disagreements to light.استناد به استدلالاتی چون «امتناع انطباع کبیر در صغیر» و «صور موجود در خواب» از جمله دلایل اساسی شیخ اشراق در قائل شدن به عالم مثال است. وی به جهت نقش واسطی عالم مثال میان عالم ماده و عقول بسیاری از حقایق هستیشناختی و معرفتشناختی، همچون بهشت و جهنم صوری، شیاطین و اجنه صوری، نغمههای خوش و رایحههای دلانگیز از احوالات سالکان، صور ملائکه، منشأ کرامات و معجزات، صور خواب و رؤیا، و وحی و الهام را با این عالم مرتبط دانسته است. صدرالمتألهین ضمن قبول اصل وجود عالم مُثُل معلّقه، با ارائه ایراداتی چون تفکیک نکردن خیال متصل از خیال منفصل، جوهر مثالی نبودن صور مرآتی و وابستگی صور ادراکات حسی به خیال متصل، از یک سو به تبیین و روشنسازی هرچه بیشتر این دیدگاه همت گماشته و از سوی دیگر، به دنبال آن بوده که با رفع نواقص، این نظریه را توسعه مفهومی و کاربردی ببخشد. جستار پیش رو در پی آن است که با نگرشی تحلیلی ـ انتقادی، پس از بررسی ادله شیخ اشراق و بیان ایرادات صدرالمتألهین در این باب، وجوه اشتراک و افتراق این دو حکیم را در این موضوع مشخص سازد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105489_44edd04cf7a334f65d2db4465c05c7fd.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220Eternity and Incipience of the Soul according to Ibn Kammuna and Ibn Sina, and a Critique of Ibn Kammuna’s Accountدیرینگی و حدوث نفس از دیدگاه ابنکمّونه و ابنسینا و نقد نظریه ابنکمّونه314333105490FAمرضیه نوری صفت (نورا)دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.محمد ملکی (جلالالدین)استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20190112The problem of soul (or its equivalents in other languages, such as “<em>nafs</em>” in Arabic and “<em>jān</em>” in Persian) is an important issue considered by people since very old times. Philosophers and intellectuals have tried to account for it in their ontologies, and have offered different theories. For Muslim intellectuals, the problem of soul has had a special place, and a variety of remarkable theories were proposed by prominent Muslim philosophers with an eye to Quranic doctrines. This paper considers two great philosophers of the Islamic world—Ibn Sīnā (or Avicenna) and Ibn Kammūna—in order to deal with an issue concerning the soul: its “eternity or incipience.” These two philosophers had different views of the matter. In this paper, we challenge these two views: Peripatetic and Illuminationist Peripatetic. We finally criticize Ibn Kammūna’s theory of the soul’s incipience and survival.موضوع نفس یا معادلهای آن در دیگر زبانها، همچون جان، از مسائل مهمی است که از دیرباز تاکنون مورد توجه بشر بوده است. فیلسوفان و متفکران نیز در حوزه هستیشناسی تلاش خود را برای شناخت و تبیین آن به کار برده و آرا و نظریات گوناگونی بر جا نهادهاند. در افق فکری متفکران اسلامی نیز، از آغاز تاکنون، موضوع نفس جایگاه ویژه خود را داشته است و مشاهیر مسلمان فلسفه و حکمت، البته با عنایت به آموزههای وحیانی، دیدگاهها و نظریات گوناگون و قابل توجهی ارائه کردهاند. این مقاله بر آن است با مطالعه نگاه دو فیلسوف بزرگ جهان اسلام، یعنی ابنسینا و ابنکمّونه، زاویهای از زوایای پرشمار نفس، یعنی «دیرینگی حدوث نفس» را بررسی کند؛ چراکه نگاه این دو فیلسوف به این مسئله متفاوت بوده است. در واقع در این مقاله دو تفکر مشایی و مشایی با رویکرد اشراقی به چالش کشیده شده و در آخر نیز نظریه ابنکمّونه درباره حدوث و بقای نفس نقد شده است. https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105490_fdae0fdccec7df6346189fca3e0d15fe.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220An Account of the Governmental Place of Taxes in Imami Political Jurisprudenceتبیین جایگاه حکومتی مالیات در فقه سیاسی امامیه336362105491FAحسینعلی امینیدانشجوی دکتری گروه الهیات ـ فقه و مبانی حقوق اسلامی واحد نجفآباد دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.مسعود راعیدانشیار گروه حقوق واحد نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایراناحمدرضا توکلیاستادیار گروه الهیات فقه و مبانی حقوق اسلامی واحد نجفآباد دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانJournal Article20171130<span>Deficit or lack of necessary financial resources might pose a challenge to the legitimacy of a political system. Thus, every governmental system seeks to find a way out of this predicament. A common solution is to charge taxes in order to be able to afford governmental tasks. It might be claimed that this has been accepted by all communities, including the Islamic political system, as evidenced by Sharia taxes. Now if these Sharia resources fail to fulfil the needs of the Islamic government, then Islamic taxes (such as zakat and <em>khums</em>) should be supplemented by governmental taxes. Indeed, a tax consists in paying part of one’s incomes to the government. With such a religious approach, taxes might be imbued with piety—in addition to their material aspects, they might lead to one’s happiness in afterlife. Then, in order to make an optimal planning for tax collection, we need to refer to the axiological and religious system. This paper deploys a descriptive-analytic method to consider the role of taxes in the Islamic system. The findings reveal that taxes are strategic needs of governments, and the emphasis on their pious aspects facilitates their collection and ensures their enforcement.</span>کمبود و نبود منابع مالی لازم میتواند مشروعیت یک نظام سیاسی را با چالش مواجه سازد؛ از این رو هر نظام حکومتی تلاش میکند برای حل این معضل چاره بیندیشد. یکی از راههای متداول آن است که حاکمیت با اخذ مالیات، وظایف حاکمیتی خود را انجام دهد. میتوان ادعا کرد امروزه تمام جوامع این رویکرد را پذیرفتهاند. نظام سیاسی اسلام نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ وضع مالیاتهای شرعی مؤید این مطلب است. حال اگر این منابع نتواند به طور کامل نیازهای حکومت اسلامی را برآورده کند، گسترش کیفی مالیاتهای اسلامی (مثل زکات و خمس) یا وضع مالیاتهای حکومتی مطرح میشود. در واقع، پرداخت سهمی از درآمد به حاکمیت، مالیات است. این رویکرد دینی باعث میشود که مالیات جنبه عبادی به خود گیرد و ضمن تأمین بُعد مادی و اینجهانی، موجب سعادت اخروی فرد نیز بشود. به همین دلیل برنامهریزی بهینه جهت دریافت مالیات نیازمند رجوع به نظام ارزشی و دینی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی نقش مالیات در نظام اسلامی را بررسی کرده است. نتایج نشان میدهد دریافت مالیات از نیازهای راهبردی حکومتها است که توجه به جنبه عبادی آن، ضمن تسهیل اخذ آن، ضمانت اجرایی آن را بالا میبرد.https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105491_a3ad130455af0f7e01d6db4b01f332ed.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-404461220200220An Assessment of the Jurisprudential Excommunication of Believers in Personal Unity of Existenceارزیابی حکم فقیهان معتقد به کفر و نجاست باورمندان به وحدت شخصی وجود364391105492FAوحید واحدجواناستادیار گروه اخلاق و منابع اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایرانسجاد نیکخودانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث، تهران، ایران.Journal Article20170421<span>According to Muslim mystics, monotheism is compatible with the theory of unity of existence (<em>waḥdat al-wujūd</em>). Some Muslim jurists believe that this amounts to the disbelief in Islam, considering its advocates as disbelievers and impure. In order to elucidate the problem, this paper seeks to elaborate the theory of “personal unity of existence” in Islamic mysticism, as well as the ruling of some jurists to the effect that advocates of such theory are disbelievers and impure. This paper shows that, from the perspective of Islamic mysticism, existence <em>qua</em> existence is necessary by itself. Therefore, existence is in the true sense of the term only applicable to God. This is not to say that mystics deny the existence of creatures; instead, they attribute existence to creatures figuratively and symbolically, rather than literally. We conclude that, first of all, this contradicts the jurists’ conception of unity of existence, and second, given our explanation of unity of existence, it turns out that the theory does not imply the denial of any essential religious doctrine—indeed, mystics do not deny any essential doctrine.</span>توحید در دیدگاه عارفان اسلامی با نظریه وحدت وجود هماهنگ است؛ اما برخی از فقها این برداشت را کفر و معتقدان به آن را کافر و نجس دانستهاند. پژوهش حاضر برای شناخت دقیق مسئله میکوشد ضمن تبیین مستند دیدگاه عارفان و نظریه «وحدت شخصی وجود» در عرفان اسلامی، حکم برخی از فقها به کفر و نجاست آنان را بررسی و ارزیابی کند. در این مقاله روشن میشود که از نظرگاه عرفان اسلامی، وجود از آن جهت که وجود است واجب بالذات است و بر این اساس، وجود و موجود حقیقی جز بر حق تعالی اطلاق نمی<em></em>شود. عارفان مخلوقات را از اساس انکار نمیکنند، بلکه اطلاق وجود و موجود بر مخلوقات را به نحو مجاز، نمود و آیت میدانند، نه حقیقت. از این رو این دیدگاه اولاً با برداشت فقهای مذکور از وحدت وجود منافات دارد؛ ثانیاً طبق توضیح مستند وحدت وجود، روشن میشود که این مسئله مستلزم انکار ضرورتی از ضروریات دین نیست و عارفان هیچیک از ضروریات دین را انکار نمیکنند. https://mazaheb.urd.ac.ir/article_105492_f957ff325c93a467fe59396a6a46126e.pdf