دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441120140901Mu'tazilites of Basra and Baghdad:
Their Differencesمعتزله بصره؛ تفاوتها و تمایزها9268730FAمصطفی سلطانیاستادیار گروه مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20130711Mu'tazila is one of the most important theological movements which began to develop in Basra in the early second century of Hegira; and under the support of the Abbasid caliphs like Ma'mun, Mu'tasam, and Vatheq, it developed so quickly that a large number of Iraqi people, especially the residents of Baghdad joined this school. With the establishment of Baghdad and the presence of Abbasids in this city, the Mu'tazilites also travelled to Baghdad. Later, conflicts happened between the Mu'tazilites of Baghdad and those of Basra, causing Mu'tazila to be divided into two schools of Basra and Baghdad. These two Mu'tazilite schools shared common general principles; but, they differed in their interpretation of these principles. Tendency towards Shiism is the defining characteristic of the Mu'tazila of Baghdad, which distinguished it from the Mu'tazila of Basra. Furthermore, they differed in such issues as the creation of the Quran, necessity of grace, divine power, and necessity of the most suitable, reward and punishment, torture of infants, repentance and divine forgiveness, lifetime, the approaches to divine attributes, naming God, and other aspects. This writing is concerned with an examination of the most important differences between these two schoolsجنبش اعتزال یکی از مهمترین جنبشهای کلامی است که اوایل قرن دوم هجری در بصره شکل گرفت. حمایت خلفای عباسی همچون مأمون، معتصم و واثق از آن موجب رشد سریع این جریان شد، به گونهای که عده زیادی از مردم عراق، از جمله ساکنان بغداد، به این جنبش گرویدند. پس از شکلگیری بغداد در 145 ه.ق. و حضور عباسیان در این شهر معتزله نیز به بغداد روی آوردند. با گذشت زمان، اختلافهایی میان معتزله بغداد و بصره شکل گرفت و معتزله را به دو مکتب بصره و بغداد تقسیم کرد. این دو مدرسه در اصول کلی مشترک بودند، اما در تفسیر و قرائت از آن اصول با هم اختلاف داشتند. میل به تشیع در مدرسه بغداد از جمله مشهورترین وجوه تمایز این دو جریان است. علاوه بر آن، این دو مدرسه در مسائلی چون خلق قرآن، وجوب لطف، قدرت الاهی، وجوب اصلح بر خداوند، ثواب و عقاب، تعذیب اطفال، توبه و عفو الاهی، آجال، شیوه و رویکرد بحث در صفات الاهی، نامگذاری اسمی بر خداوند و مواضعی دیگر اختلاف دارند. بررسی برجستهترین موارد اختلافی این دو مکتب موضوع این پژوهش است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441120140901A Criticism of Ibn Taymiyya,s
Anti-interpretationismنقدی بر تأویلستیزی ابنتیمیه27428731FAمحمد حسن محمدیمظفراستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20130714To comprehend and interpret texts, through the history, there have been two currents in parallel to each other:literal exegesis and esoteric exegesis. Salafiyya is one of currents that is proponent of literal exegesis and claims being opponent of esoteric exegesis, owing to Ibn Taymiyya. He defines interpretation in three ways: exegesis, external facts, to paraphrase the statement from the literal meaning to a non-literal one. Ibn Taymiyya accepts the first two types, but opposes the third. Salafis name the third type "Theological Interpretation", considering it an accidental term invented by theologians belonging to the period after Salaf–i- Ummah era and believes that Salaf Ummah neither had such a term nor meant such a meaning. Ibn Taymiyya<sup>,</sup> s Opposition towards esoteric Interpretation has mostly been embodied in the issue of God<sup>,</sup> s predicative attributes. In this article we clarify and criticize this viewpoint of Ibn Taymiyya. Criticizing his viewpoint we will point to issue like the incompatibility of his claims to historical facts.در فهم و تفسیر متون، در طول تاریخ، همواره دو جریان به موازات هم وجود داشته است: ظاهرگرایی و تأویلگرایی. سلفیه یکی از جریانهای ظاهرگراست، که مدعی تأویلگریزی است، و وامدار ابنتیمیه است. وی تأویل را به سه معنا میداند: تفسیر؛ حقایق خارجی؛ برگرداندن لفظ از معنای ظاهری به معنای غیرظاهر. ابنتیمیه دو قسم نخست را میپذیرد، ولی با قسم سوم مخالف است. سلفیان از این قسم به «تأویل کلامی» یاد میکنند و آن را اصطلاحی حادث از سوی متکلمان پس از دوران سلف امت میدانند و بر آنند که سلف امت چنین اصطلاحی نداشته و از تأویل، چنین معنایی را قصد نمیکرده است. تأویلستیزی ابنتیمیه بیشتر در بحث صفات خبری خداوند نمود یافته است. در این مقاله، به تبیین و نقد دیدگاه ابنتیمیه در این خصوص میپردازیم. در نقد دیدگاه وی، از جمله به ناسازگاری مدعیات او با واقعیات تاریخی اشاره خواهیم کرد.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441120140901A Critical Study of Montgomery Watt's Ideas about Shiismخوانشی انتقادی بر انگارههای شیعهشناسانه مونتگمری وات43648937FAسید رضا قائمیپژوهشگر پژوهشکده کلام اهل بیت (ع) پژوهشگاه قرآن و حدیثسید هادی وکیلیعضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث؛Journal Article20130504Part of orientalists<sup>,</sup> studies focuses on Shiism. Using various methods, they have studied the development of Shiite Thought. Some of these methods have been typically unique, opening a new horizon before the Muslem scholars, while in some cases, due to different reasons, their results have ended in incorrect findings, not being compatible with the reality. One of the most important figures in the realm of Shiite studies in the west is William Montgomery Watt. Referring to his article, "The Shiites in the era of Umayyids" the present article critically surveys this western scholar's ideas on Shiism. To do this, we criticize his viewpoints by collecting evidences through valid books, analyzing each of them in brief and concluding from them based on methodology and content.بخشی از مطالعات خاورشناسان معطوف به حوزه شیعهشناسی است. آنها با استفاده از روشهای گوناگون به کنکاش درباره سیر تحول و تفکر شیعه پرداختهاند. بعضی از این روشها در نوع خود بدیع بوده، افق جدیدی را پیش روی محققان مسلمان گشوده است، اما در مواردی هم، به دلایل مختلف، دستاوردهای حاصل از این مطالعات با واقعیت انطباق نداشته، نتایج نادرستی بر پایه این روشها حاصل شده است. یکی از مهمترین شخصیتهای مطرح در حوزه مطالعات شیعی در غرب ویلیام مونتگمری وات است. پژوهه حاضر بررسی و نقد دیدگاه شیعهشناسانه این شیعهشناس غربی با تأکید بر مقاله وی با عنوان «شیعه در دوران بنیامیه» است. بدین منظور ضمن جمعآوری شواهد متعدد از کتابهای معتبر و تحلیل مختصر هر یک و نتیجهگیری از آنها بر دو مبنای روشی و محتوایی به نقد دیدگاههای وات میپردازیم.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441120131222The Imamate of Woman in Women-only congregational prayer as viewed by Jurisprudential Denominationsامامت زن برای زن در نماز جماعت از منظر مذاهب فقهی6582113790FAحسین رجبی عباس آبادیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب.Journal Article20130909This article aims at surveying the problem of woman<sup>,</sup> s imamate in congregational prayer. Despite the large population of women in the society and their serious presence in various educational, cultural and research centers, this problem has been less dealt by the researchers, being downgraded to a question and answer sometimes. In this writing, using juristic sources, I am going to clarify the importance of this problem and its effects as well as the viewpoins of Islamic denominations and their reasons so as to make it clear that whether women are allowed to hold congregational prayer independently. In this writing the conflicting views of scholars of Islamic denominations are surveyed. At the end, this view is confirmed that a woman<sup>,</sup>s imitation of another woman, having the required qualifications, is allowed and even preferable to pray singly.این مقاله عهدهدار بررسی مسئله امامت زنان در نماز جماعت است. با وجود کثرت جمعیت زنان در جامعه و حضور جدی آنها در مراکز گوناگون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، پژوهشگران کمتر به این مسئله پرداختهاند و گاه فقط در حد یک استفتا و پاسخ به آن بسنده شده است. در این نوشتار با استفاده از منابع فقهی به تبیین اهمیت مسئله و آثار آن، همچنین دیدگاه مذاهب اسلامی و دلایل آنها میپردازیم تا روشن شود که آیا بانوان میتوانند به طور مستقل نماز جماعت برگزار کنند یا خیر؟ در این نوشتار دیدگاه علمای مذاهب اسلامی، که در آن اختلاف است، بررسی میشود. در انتها این نظر تأیید میشود که اقتدای زن به زن، در صورت داشتن شرایط، جایز، بلکه افضل از فرادا خواندن نماز است. دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441120140901Other-worldly punishment, Why and How: A Survey of the Viewpoints of Majlesi and Tabatabayeeچرایی و چگونگی عذاب اخروی: بررسی دیدگاه علامه مجلسی و علامه طباطبایی831078939FAمحمد مهدی مشکاتیاستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه اصفهانسید روح الله فاطمی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامیJournal Article20130716We face two approaches, answering the question on the reason and quality of other-worldly punishment; The first approach considers the relation between sin and other-worldly punishment as nominal as worldly crime and fine; the second approach considers the relation between sin and punishment real and existential, referring to the thesis of embodiment of deeds and maintains afterlife retribution as the form and embodiment of wrongdoer's sin. Majlesi is a proponent of the first approach while Tabatabayee supports the second one. In this article we survey the viewpoint of these two scholars on this issue.در پاسخ به پرسش از چرایی و چگونگی عذاب اخروی با دو رویکرد مواجهیم؛ رویکرد نخست، ارتباط میان کیفر و عذاب اخروی را همانند ارتباط جرم و جریمه دنیوی، اعتباری دانسته، خداوند را به عنوان عذابکننده خارجی جاعل و خالق عذاب میشمارد؛ رویکرد دوم ارتباط کیفر و عذاب را حقیقی و تکوینی دانسته، ناظر به مفاد نظریه تجسم اعمال میداند و عذاب اخروی را صورت و تجسم گناه فرد گنهکار میشمارد. مجلسی از مدافعان دیدگاه نخست و طباطبایی از مدافعان دیدگاه دوم است. در این مقاله دیدگاه این دو اندیشمند را در این خصوص بررسی میکنیم. دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441120140901A Reply to Doubts about Ri'jah: Qifari's Doubts in Usool –u- Mazhab –ush- Shiahپاسخگویی به شبهات رجعت: شبهات قفاری در اصول مذهب الشیعه109126111208FAعلی شیروانیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ریحانه هاشمی (شهیدی)دانشجو ی دکتری و پژوهشگر پژوهشکده ادیان.Journal Article20130716Rij'ah is one of the important teachings in Shiite Islam upon which there have been agreements and disagreements from the beginning. Rij'ah is the return of some dead people to life before the Doomsday. This will include those who are either purely believers or purely disbelievers. Qifari has criticized Rij'ah in his book, titeld "Usool –u- Mazhab –ush- Shiah". Based on the verses of the Quran, traditions, and reasoning principles, this paper atteptes to reply his doubts in this regard.رجعت یکی از آموزههای مهم در تشیع است که از ابتدا موافقان و مخالفانی داشته است. رجعت بازگشت عدهای از افراد است که از دنیا رفتهاند، ولی قبل از قیامت دوباره به دنیا باز خواهند گشت. این امر شامل حال کسانی خواهد شد که یا ایمان خالص داشته باشند، یا کفر محض. قفاری از جمله کسانی است که در کتاب خود با عنوان <em>اصول مذهب الشیعه</em> انتقاداتی را بر رجعت وارد کرده است. در این مقاله میکوشیم از طریق آیات، روایات، اصول عقلانی و ... به شبهاتی که وی در این زمینه مطرح کرده پاسخ دهیم.