دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441220150301Ancestry of the First Fatemid Caliph from Viewpoint of Genealogistsنسب خلیفهی نخست فاطمی از نگاه نسب شناسان926107138FAمهدی فرمانیاناستادیار گروه مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهبسید علیرضا عالمیدانشجوی دکتری رشته تاریخ تشیع، مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)Journal Article20130921Before the formation of Fatemids, genealogists knew a little about lineage of Mohammad Ibn Ismail, because Ismailis' activities were clandestine. But after the establishment of Fatemids government in north Africa, genealogist paid attention to ancestry of Fatemid Caliphs. Although Abbasi Caliphs know Fatemid caliphs' ancestry as altered, but all genealogists have confirmed Fatemid Caliphs' ancestry and know them as descendants of Mohammad Ibn Ismail; however they have prevaricated to declare that to which one of Mohammad Ibn Ismails descendants the lineage of the first Ftemid chaliph goes; there are a lot of disputes in this case. Therefore genealogists have basically confirmed Fatemid caliphs' ancestry and introduce Fatemids as descendants of Hazrat Fatima (s); but there is no agreement between them on the question that which offspring of Mohammad Ibn Ismail they have been descended from.گرچه نسبشناسان قبل از شکلگیری فاطمیان درباره نسل محمد بن اسماعیل به دلیل فعالیت زیرزمینی اسماعیلیان اطلاعات اندکی به دست میدهند، اما با برپایی حکومت فاطمیان در شمال آفریقا، نسبشناسان به نسب خلفای فاطمی توجه کردند و با اینکه خلفای عباسی نسب آنان مخدوش میدانستند، اما همه نسبشناسان نسب خلفای فاطمی را پذیرفتهاند و آنها را فرزندان محمد بن اسماعیل دانستهاند، ولی عمدتاً از اینکه نسب نخستین خلیفة فاطمی به کدام یک از فرزندان محمد بن اسماعیل میرسد طفره رفته، در این زمینه تشتت فراوانی دارند. بنابراین، نسبشناسان اصل نسب خلفای فاطمی را تأیید کرده، فاطمیان را از اولاد حضرت فاطمه (س) معرفی کردهاند، اما درباره اینکه از کدام فرزند محمد بن اسماعیل هستند توافقی میان آنها وجود ندارد. دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441220150301A Review of Mohammad Qotb`s Ideas in the light of Moderate Salafism and New E`tezalبازنگری مفاهیم قابل تأمل اندیشههای محمد قطب در پرتو سلفیگری اعتدالی و اعتزال نوین27549508FAعلیرضا میرزاییمربی گروه الهیات مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، دانشجوی دکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20130904Viewpoints of Mohammad Qotb, the younger brother of Seyyed Qotb and influenced by his thought, is a mixture of Islamic orthodox thought and new E`tezal. He has intended to reestablish the great and flourished Islamic civilization. Regarding the effect of new western thought on Islamic world, he has tried to explain Islamic teachings in the fields of religion, culture, society, economics etc. and has sought to defend Islamic teachings against spreading irreligiosity and secularism. When seeking roots of the difficulties in Islamic world, he admits the lack of stability in Muslims` thought and conducts as well as he finds the difficulties to be rooted in Christian Zionism and Crusade West. In his view, Islamic world may be free from such difficulties by returning to Islam under the leadership of an enlightening and influential leader by applying appropriate propaganda, and by training the Muslim young generation tired of foreign schools. He opposes western ignorantly-made civilization with all his abilities. As he predicts with regard to divine line of conduct, secular and crusade west would surely be destroyed. Furthermore, he has a concern on Islamic awakening and globalization, which this paper is going to study critically.محمد قطب برادر کوچکتر نویسنده و مفسر فقید مصری، سید قطب، که متأثر از مکتب فکری اوست، ملغمهای از اندیشههای ارتدوکس اسلامی (راستکیشی و سلفیگری غیرتکفیری) و اعتزال نوین است که درصدد بازیافت شکوه و تمدن بزرگ اسلامی است. با توجه به تأثیر اندیشههای نوین جهان غرب و تأثر دیالکتیکی جهان اسلام از آن، وی همت خود را معطوف به تبیین مفاهیم دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... به سبک نوین با دستمایه اسلامی و دفاع از هجمههای سکولاریسم (علمانیت) لجامگسیخته و مهار عوارض ناشی از گسترش لامذهبی کرده است. وی در ریشهیابی مشکلات جهان اسلام ضمن اعتراف به رخوت در حوزه اندیشه و عملکرد مسلمانان، به مفهوم بنیادی صهیونیسم مسیحی و غرب صلیبی میرسد و حل این معضل را بازگشت به اسلام تحت رهبری پیشروی رجل الاهی و از طریق تبلیغات صحیح و تربیت نسلهای جوان سرخورده از مکاتب وارداتی میداند. قطب به شدت غربستیز است و هیچ نوع ملایمت فکری و فرهنگی بین جهان اسلام و تمدن جاهلی غرب و گرفتار در چنبره یهود و سکولاریسم نمیبیند. فرجام محتوم غرب سکولار و صلیبی بر اساس سنت ربانی شکست قطعی است. وی دغدغههایی مانند جهانی شدن و بیداری اسلامی نیز دارد که در این مقاله بر اساس آثار او بررسی و نقد شده است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441220150301The Authority of Individual Narrations in the Non-Traditionalist Sunnis and Ibn Taymiyyah:
A Comparative Studyنگاهی تطبیقی به دامنه حجیت اخبار آحاد در تفکر اهل سنت و ابنتیمیه5570111206FAحمزه علی بهرامیاستادیار. گروه الهیات اسلامی. دانشگاه اصفهانJournal Article20131124One important intellectual foundation leading to conflicts among Muslims and emergence of takfiri Daesh (apostate) groups seems to be their opinions about the authority of individual narrations concerning doctrinal issues. The foundational principles of majority of doctrinal beliefs and precepts are individual narrations. The reliability and authority of these narrations is nearly unanimously accepted by all the Muslims in secondary sources and Fiqh; however, their authority raises debate and discussion concerning religious tenets and principles. Authority or non-authority of such narrations will lead to acceptance or rejection of many beliefs and religious precepts. The current study addresses an investigation of the authority of individual narrations from the non-traditionalist Sunnis' viewpoint proposing it by four theories; then, expressing Ibn Taymiyyah's views, takfiris' theoretician, and comparing his views with those of the Sunnis, it is concluded that the majority of Traditionalists (Salafis) such as Ibn Taymiyyaj consider individual narration to be a scientific and verifiable certainty in religious principles and beliefs. However, the majority of the Sunnis, typically Hanafi Maturidi, regard the individual narrations as conjecture-producing and therefore these narrations are held non-authoritative in the realm of beliefs.به نظر میرسد یکی از مهمترین مبانی فکری، که منجر به اختلاف بین مسلمانان و پیدایش گروهای تکفیری داعشی شده، نوع نگاه آنها در خصوص حجیت اخبار آحاد در عقاید است. اصول و مبنای بخش اعظمی از احکام و عقاید اخبار آحاد است. تقریباً حجیت این اخبار در فروع و فقه محل اجماع مسلمانان است. ولی حجیت آنها در عقاید و اصول دین محل بحث و گفتوگوست. حجیت یا عدم حجیت این نوع احادیث منجر به پذیرش یا رد بسیاری از احکام و عقاید شده است. این مقاله به مطالعه حجیت اخبار آحاد در بین اهل سنت پرداخته، آن را در قالب چهار نظریه مطرح کرده است. سپس با بیان دیدگاه ابنتیمیه، نظریهپرداز تکفیریها، و تطبیق آن با اهل سنت به این نتیجه میرسد که عموم سلفیان اهل حدیثی، از جمله ابنتیمیه، اخبار آحاد را علمی، یقینی، و اثباتپذیر در اصول دین و عقاید میدانند. این در حالی است که بخش اعظمی از اهل سنت، که نوعاً از ماتریدیان حنفیمذهباند، اخبار آحاد را ظنآور میدانند و قائل به عدم حجیت ظنون در عقایدند. دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441220150301Uri Rubin's Exposition of the Shia's Theory of Appointment Imamate: A Critical Examinationتقریر اوری روبین از نظریه امامت وصایتی شیعه در بوته سنجش7190111215FAسید رسول هاشمیپژوهشگر پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث؛ دانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث.سید محمود موسویدانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقر العلومJournal Article20141119The issue of imamate in Abrahamic faiths led Uri Rubin to regard the authentic knowledge of holy Prophet and Imams as originated from Judeo-Christian sources. Referring to the light creation in imamate through vesāya, Rubin claims that the Shiʿite belief in light creation stems from the beliefs of pre-Islamic jaheliya (age of ignorance) Arabs (enjoying physical characteristics by inheritance) and thus the Shiite scholars proved the immediate succession of Imam Ali as spiritual heritage. Rubin also suggested the theory of the light vesāya on basis of which he claimed that transition of vesāya from Israelite prophets to the Prophet of Islam and Shiite Imams showed that their authentic knowledge originated from the old heritage of Judeo-Christian prophets. Reflecting on the revealed reasons for imamate provides us with the idea that regardless of the hadiths related to the creation out of preexistent light Shiite support the doctrine of Imamate on the basis of explicit revealed text and hold that being created of light is the unique virtues of holy Imams. It is also clearly inferred from holy verses and hadiths that vasiyya is just an evidence for succession of awsiyāʾ (the Appointed to succeed) to the prophet not as a reason for authentic knowledge.<br />مطرح شدن امامت در ادیان ابراهیمی موجب شده است روبین با استناد به وصایت، منشأ مرجعیت علمی پیامبر (ص) و ائمه (ع) را در منابع یهودی- مسیحی بداند. وی در امامت وصایتی، با طرح نظریه خلقت نوری، ادعا کرده است که اعتقاد شیعه به خلقت نوری از عقیده عرب جاهلی (وراثتی بودن ویژگیهای فیزیکی) نشئت گرفته است و شیعیان برای اثبات انحصار جانشینی پیامبر (ص) در حضرت علی (ع)، به خلقت نوری به عنوان میراثی معنوی استدلال کردهاند. وی همچنین با طرح نظریه وصیت نوری مدعی شده است انتقال وصیت از طریق پیامبران بنیاسرائیل به حضرت محمد (ص)، نشئت گرفتن مرجعیت علمی ایشان و ائمه شیعه، از میراث کهن پیامبران یهودی- مسیحی را نشان میدهد. اما با بررسی ادله نقلی امامت به این حقیقت رهنمون میشویم که شیعیان بدون استناد به روایات خلقت نوری، تنها نص را کاشف از امامت ائمه دانسته، معتقدند خلقت نوری از فضائل منحصر به فرد امامان به شمار میآید. همچنان که از مجموع آیات و روایاتِ وصایت دانسته میشود وصیت، صرفاً <em>نشانهای</em> بر وصایت و جانشینی اوصیا از پیامبران بوده است و <em>دلیلی</em> بر مرجعیت علمی ایشان به شمار نمیآید.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441220150301Critiques of Ahmad Ghazali;
A Review of Criticisms about Beloved, Whirling Dance, and Sanctification of the Devilمنتقدان احمد غزالی؛ ارزیابی انتقادات مربوط به شاهد، سماع و تقدیس ابلیس91124111202FAعلی آقانوریدانشیار گروه مطالعات تاریخ تشیع، دانشگاه ادیان و مذاهب.دانشیار دانشگاه ادیامحمد رودگردانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی،
دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20131006Affiliation of Ahmad Ghazali to a specific mystical stream called "Romantic and beauty-leaning Mysticism" had certain outcomes such as whirling dace, ecstatic phrase and beauty-leaning trends. These are called traditions of beauty. Most of the criticisms, charges and even lampoons of the school of Ghazali are made against his tradition of beauty, not against his beliefs and principles of his school. In this paper we first account the evidences showing that Ghazali practiced these traditions. Then we review and evaluate the criticism made against him about these issues. The other criticism which has made against him refers to "Sanctification of the Devil". Therefore we are going to discuss two topics: Traditions of beauty and Sanctification of the Devil.
وابستگی احمد غزالی به جریان عرفانی خاصی به نام «عرفان عاشقانه» و «جمالگرا»، نتایج خاصی را در پی داشت؛ از جمله: سماع، شطح و شاهدبازی. اموری که آنها را «سنتهای جمالی» مینامیم. عمده انتقادها، هجمهها و حتی هجوهایی که به مکتب خواجه شده، به سنتهای جمالیاش باز میگردد، نه به باورها و اصول مکتب او. در این نوشتار، ابتدا شواهد این مطلب را که احمد غزالی اهل این سنتها بوده است، نقل میکنیم. آنگاه انتقاداتی را که در این موضوعات به او شده است، بررسی و ارزیابی میکنیم. انتقاد مهم دیگری هم که به خواجه شده، به بحث «تقدیس ابلیس» برمیگردد. از اینرو، مباحث خود را در دو قسمت پی خواهیم گرفت: سنتهای جمالی و تقدیس ابلیس.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه مذاهب اسلامی2423-40441220150301Allamah Majlesi's Approach to Kalamرویکرد کلامی علامه مجلسی؛ اخباریگری یا اخبارگرایی؟125147111212FAنعیمه پورمحمدیاستادیار گروه فلسفه دید، دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20140114Theological way of thinking of Allamah Majlesi is close to that of Akhbarites because he knows Hadiths (Traditions) as the only source for theological knowledge. But can we consider him as an Akhbarite theologian as we do Muhammad Amin al-Astarabadi and Ibn Abi Jumhur al-ahsai? To answer this question, it is required to reflect on the position of reason in his thinking. He considers reason as the instrument for religious knowledge; He checks Hadiths in their documentary and also tries to present a rational interpretation of them. But as we know, Akhbarites do not give importance to reason even as an instrument for religious knowledge. So, He has an importance separation from them. In this respect, we can say that Majlsi’s way of religious thinking is much closer to the way of Saduq’s theology than to the way of Akbarites. He revives in Isfahan at eleventh century the traditional way of religious knowledge which is adopted by Saduq in Qom school in third and fourth century.روش اندیشه کلامی علامه محمدباقر مجلسی از جهت انحصار منبع معرفت کلامی در روایات به روش اخباریان نزدیک است. اما آیا میتوان او را همچون محمدامین استرآبادی و ابن ابیالجمهور احسایی متکلم اخباری به شمار آورد؟ لازمه پاسخ به این پرسش بررسی نقش عقل در آثار اوست. عقل به منزلة ابزار معرفت در اندیشه مجلسی حضور چشمگیری دارد. وی هم در مرحلة تحقیق حدیث از عقل استفاده صوری میکند و هم در شرح و کشف معنای حدیث از عقل بهرة روشی میبرد. این در حالی است که کلام اخباری حتی در سطح ابزار کسب معرفت یا فرآیند تولید علم دینی به عقل بهای چندانی نمیدهد. کلام علامه مجلسی از این جهت شباهت ویژهای با کلام شیخ صدوق دارد. او کلام روایی مدرسه قم در قرن سوم و چهارم را در قرن یازدهم در مدرسه اصفهان احیا کرده است و بیش از آنکه متکلمی اخباری باشد متکلمی روایی یا بنا به نامگذاری این مقاله متکلمی اخبارگرا است.