رهیافت استقرایی بر ادبیات اجتهادی «الخلاف»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مذاهب اسلامی

چکیده

منطق پژوهشیِ استقرایی اساس بسیاری از شیوه‌های تحلیل محتوا ویکی از روش‌های متداول در پژوهش‌های علمی است. در این روش محقق مفاهیمی را به صورت هدفمند انتخاب و در قالب عناوین معینی ساماندهی می‌کند، سپس با مراجعه به داده‌ها و یافته‌ها به جمع‌بندی‌ای می‌رسد و نوعی توصیف را ارائه می‌دهد. مقاله حاضر کوشیده است با توجه به منطق استقرا، ادبیات اجتهادی یا شیوه گفتمان علمی شیخ طوسی را از طریق بسامدگیری واژه‌های اجماع، روایات، قرآن واصطلاحات فقهی و اصولی و همچنین شیوه‌های استدلالی شیخ با رأی مخالف، شیوه استفاده شیخ از اقوال فقهی اهل تسنن و منابع استنباطی فقه شیعه به شیوه فقه مقارن، کتاب الخلاف را به روش سندی و آماری تحلیل کند. از اولویت‌های پژوهشی حاصل از استقرای مبانی اجتهادی شیخ طوسی این است که شیخ به دلیل شرایط سیاسی و مذهبیِ زمان حیات خود و ضرورت ایجاد وحدت میان فقهای شیعه، اجماع را در تعریف جدیدی به معنای کاشفیت از رأی معصوم ابداع کرده و بیش از هر اصل دیگری به آن استناد کرده است. ایشان علی‌رغم اینکه قیاس به‌عنوان منبع استنباط در مذهب تشیع نپذیرفته، در راستای تبیین احکام فقهی شیعه و پذیرش آن از سوی فقهای اهل تسنن، در مواردی به قیاس استناد کرده است؛ همچنین با درایت و زمان‌سنجی شرایط جامعه آن روز، با اشراف به منابع فقهی مذهب شافعی و تا حدودی دیگر مذاهب اسلامی، با تکیه بر عقل‌گرایی، سعی بر توسعه فقه مقارن داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Inductive Approach to the Ijtihad Literature of al-Khilāf

نویسنده [English]

  • nasim arabi
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مذاهب اسلامی
چکیده [English]

Inductive research logic is the foundation of many methods of content analysis and a common method in scientific research. In this method, the researcher purposefully selects certain concepts and then organizes them in specific terms. Then, he comes to a conclusion with reference to data and findings, and provides a sort of description. In the present paper, I draw on the logic of induction to analyze the book, al-khilāf,in statistical terms and in terms of its documentations, as well as al-Shaykh al-Ṭūsī’s ijtihad literature or discourse via finding the frequency of words such as consensus, hadiths, the Quran, jargons of jurisprudence (fiqh) and principles of jurisprudence (uṣūl al-fiqh), as well as his methods of argumentation with opposing views, his drawing on the views of Sunni jurists and inferential sources of Shiite jurisprudence by way of comparative jurisprudence. One research priority resulting from an induction of al-Shaykh al-Ṭūsī’s principles of ijtihad is that, because of political and religious circumstances of his time and the necessity of unity among Shiite jurists, he invented a new definition of consensus (ijmā’) as discovering the view of the Infallible (Ma’ṣūmīn) leaders of Islam, and cited it more than any other principle. Although he rejects analogy (qīyās) as a source of inferring jurisprudential rulings for Shiism, he made appeals to it in order to account for certain Shiite jurisprudential rulings and make them acceptable to Sunni jurists. Moreover, he relied on rationalism to try to develop comparative jurisprudence given his assessment of the conditions of his time and his mastery of Shāfi’ī jurisprudential sources as well as to other Islamic denominations to some extent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • al-Shaykh al-Ṭūsī
  • consensus
  • Quranic verses
  • hadiths
  • Shi’a
  • Sunnis

عنوان مقاله [العربیة]

منهجیة استقرائیة للأدبیات الاجتهادیة لـ «الخلاف»

چکیده [العربیة]

یشکل منطق البحث الاستقرائی أساساً لکثیر من أسالیب تحلیل المحتوى، واحدى الطرائق المتداولة فی فی البحوث العلمیة. فی هذه الطریقة اختار الباحث مفاهیم معینة على نحو هادف، ونظمها فی قالب عناوین معینة، ثم توصل من خلال الرجوع الى البیانات والمُعطیات الى استخلاص وطرح نوعاً من التوصیف. حاول هذا البحث فی ضوء معطیات منطق الاستقراء، تسلیط الضوء على الأدبیات الاجتهادیة أو اسلوب الخطاب العلمی للشیخ الطوسی عن طریق تواتر کلمات الاجماع، والروایات، والقرآن، والاصطلاحات الفقهیة والاصولیة، وکذلک الأسالیب الاستدلالیة للشیخ مع الرأی المخالف، وطریقة استخدام الشیخ للأقوال الفقهیة لأهل السُنّة والمصادر الاستنباطیة للفقه الشیعی باسلوب الفقه المقارن، لیجری عملیة تحلیل لکتاب الخلاف بمنهجیة توثیقة واحصائیة. من الأولویات البحثیة المستحصلة من استقراء الاصول الاجتهادیة للشیخ الطوسی هو أن الشیخ وبسبب الظروف السیاسیة والمذهبیة التی کانت سائدة فی زمان حیاته، وضرورة ایجاد وحدة بین فقهاء الشیعة، أبدع للاجماع تعریفاً جدیداً یفید معنى الکاشفیة عن رأی المعصوم، واستند الیه أکثر من الاستناد الى أی أصل آخر. وعلى الرغم من عدم اقراره للقیاس وعدم القبول به کمصدر للاستنباط فی المذهب الشیعی، فقد استند الیه فی بعض الحالات فی سیاق تبیین الأحکام الفقهیة الشیعیة وقبوله من قِبَل فقهاء أهل السُنّة؛ کما انه عمل بدرایة ومعرفة بظروف الزمان الذی کان یعیشه المجتمع یومذاک، وباطلاع على المصادر الفقهیة للمذهب الشافعی، والمذاهب الاسلامیة الاخرى الى حدّ ما، عمل على توسیع وتنمیة الفقه المقارن عن طریق التعویل على الاتجاه العقلی.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • الشیخ الطوسی
  • الاجماع
  • الآیات
  • الروایات
  • الشیعة
  • أهل السُنّة

منابع

ابن‌علی، الأسعد (1379ش)، «الشیخ طوسی مجددا»، المنهاج، ش20.        
تبریزی، منصوره (۱۳۹۳ش)، «تحلیل محتوایی کیفی از منظر رویکردهای قیاسی واستقرایی»، نشریه علوم اجتماعی.
تهرانی، آقابزرگ (۱۳۷۶ش)، زندگینامه و آثار شیخ طوسی، ترجمه علیرضا میرزامحمد و حمید طبیبیان، تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چ۲.
جصاص رازی، ابوبکر احمد بن‌علی (۱۴۱۷ق)، مختصر اختلاف العلماء، مقدمه: دکتر عبدالله نذیر احمد، بیروت، دار البشائر الاسلامیه.
حافظ‌نیا، محمدرضا (۱۳۸۵ش)، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سازمان سمت.
حر عاملی، محمد بن‌حسن (۱۳۸۶ق)، وسائل الشیعه، تحقیق: میرزاعبدالکریم ربانی، تهران: مکتبه الإمامیه، ج8..
حکیم، سیدمحمدتقی (۱۴۲۸ق)، الاصول العامۀ للفقه المقارن، قم: نشر ذوی القربی، چ۱.
خزاعلی، محمد (۱۳۶۲ش)، شیخ طوسی و حقوق تطبیقی، مجموعه مقالات هزاره شیخ طوسی، تهران: امیرکبیر.
 سبکی (۱۳۸۳ق)، طبقات الشافعیه الکبری، محمود محمدالطناحی و عبدالفتاح محمد الحلو، قاهره: [بی‌نا].
 سید مرتضی (۱۳۷۶ش)، الذریعه إلی أصول الشریعه، با مقدمه ابوالقاسم گرجی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
 سید مرتضی، علی بن‌حسین (۱۴۱۵ق)، الإنتصار، قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
 صدر، سیدرضا (۱۳۴۹)، نگاهی به آثار فقهی شیخ طوسی، مقدمه: علی دوانی، قم: نشر علمیه، چ۱.
ضیایی بیگدلی، محمدرضا (۱۳۸۴ش)، متدلوژی حقوق بین‌الملل، مجله پژوهش حقوق و سیاست، ش15 و 16.
 طباطبایی، سیدمهدی (1379ش)، «پژوهشی در فقه شیخ طوسی»، فقه اهل بیت، ش24.
 طباطبایی، محمدحسین (1374ش)، المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
 طوسی، ابوجعفر محمد بن‌حسن (۱۳۸۷ق)، المبسوط، تصحیح و تعلیق: سیدمحمدتقی کشفی، تهران: المکتبه المرتضویه، چ۲.
 طوسی، ابوجعفر محمد بن‌حسن (۱۴۱۱ق)، الخلاف، قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
 طوسی، ابوجعفر محمد بن‌حسن (بی‌تا الف)، التبیان، تصحیح احمد حبیب قصیر العاملی، بیروت: دارالإحیاء التراث العربی.
 طوسی، ابوجعفر محمد بن‌حسن (بی‌تا ب)، الرسائل العشر، مقدمه: واعظ‌زاده خراسانی، [بی‌جا]: النشر الاسلامی.
 قائدان، اصغر و راضیه ادهم (۱۳۹۲ش)، «جایگاه راویان در رجال شیخ طوسی»، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، ش11.
 کریپندورف، کلوس (۱۳۸۶ش)، تحلیل محتوا، مبانی روش‌شناسی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: [بی‌نا].
 گرجی، ابوالقاسم (۱۳۷۵ش)، تاریخ فقه و فقها، تهران: نشر سمت.
 لازی، جان (۱۳۸۶ش)، درآمدی تاریخی به فلسفه علم، ترجمه علی پایا، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
 مدرسی طبابایی، حسین (۱۳۶۲ش)، زمین در فقه اسلامی، تهران: [بی‌نا].
 مطهری، مرتضی (۱۳۶۸ش)، مسئله شناخت، تهران: انشارات صدرا.
 مطهری، مرتضی (۱۳۷۵ش)، الهامی از شیخ الطائفه، هزاره شیخ طوسی، قم: انتشارات صدرا، چ۱۰.
 معارف، مجید (1386ش)، «مقایسه دیدگاه رجالی نجاشی و شیخ طوسی»، پژوهش دینی، ش24.
 معینی‌فر، محمد (1393ش)، سیر تاریخی تدوین کتب فقه مقارن، تهران: نشر ادیان.